Nézd meg 7,08% -os (EBKM: 7,00%) betéti akciónkat, amely most különösen jó célt szolgál!

Érdeklődés

Hitelmoratórium Tájékoztató

Tájékoztatás „Az egyes kiemelt társadalmi csoportok, valamint pénzügyi nehézséggel küzdő vállalkozások helyzetének stabilizálását szolgáló átmeneti intézkedésekről szóló 2020. évi CVII. törvény eltérő alkalmazásáról szóló 216/2022. (VI. 17.) Korm. rendelethez” kapcsolódóan

Tisztelt Ügyfeleink!

Bizonyára értesült róla, hogy a Kormány egyes kiemelt társadalmi csoportok, valamint pénzügyi nehézséggel küzdő vállalkozások számára meghosszabbította a hitelmoratóriumot. Az alábbiakban tájékoztatni szeretnénk Önt a MagNet Banknál felvett hitelét érintő kérdésekről és az ezzel kapcsolatos teendőiről. Kérjük, hogy alaposan olvassa végig jelen tájékoztatónkat, ha kell, tegye meg a szükséges lépéseket, vagy kérdés esetén keressen minket az info@magnetbank.hucímen vagy a +36-1-428-8861 telefonszámon.

1. A lakossági és vállalati hitelekhez kapcsolódó fizetési moratórium változásai

2022. július 31-én lezárul a 2020. évi CVII. törvény alapján biztosított, lakossági és vállalati hitelekre vonatkozó fizetési haladék (Meghosszabbított Fizetési Moratórium2) és 2022. augusztus 1-től a 216/2022. (VI. 17.) számú Kormányrendelet alapján csak azok a kiemelt társadalmi csoportba tartozó fogyasztók, valamint pénzügyi nehézséggel küzdő vállalkozások jogosultak jogszabály szerint meghosszabbított fizetési haladékra 2022. december 31. napjáig, akik 2022. június hónapban a hiteltörlesztési moratóriumot már igénybe vették.

Amennyiben Ön nem kívánja igényelni a Meghosszabbított Fizetési Moratórium2 fentiek szerinti meghosszabbítását, és jelenleg moratórium alatt áll, ebben az esetben az Ön számára a Meghosszabbított Fizetési Moratórium2 automatikusan 2022. július 31-ig hosszabbodik meg, utána viszont megszűnik.

Bankunk külön levélben fog tájékoztatást küldeni a Meghosszabbított Fizetési Moratórium2-vel érintett szerződések adósainak a Meghosszabbított Fizetési Moratórium2 lezárását követő új törlesztési ütemezésről (új törlesztőrészlet és futamidő).

A Meghosszabbított Fizetési Moratórium2-nek 2022. augusztus 1-től 2022. december 31. napjáig tartó további meghosszabbítása (Fizetési Moratórium) továbbra is egy jogosultsághoz kötött fizetési haladék.

A Fizetési Moratórium az arra jogosultak számára nem kötelező és nem automatikus, az erre vonatkozó igényt a 3. pontban foglaltak szerint mindenképpen jelezni kell Bankunk felé.

2. Kik jogosultak 2022. augusztus 1. napjától Fizetési Moratóriumra?

Fontos tudnia, hogy a Fizetési Moratórium alatt a tőketartozás nem csökken, a fennálló tőketartozás viszont tovább kamatozik. A felhalmozódott kamatot a hátralévő futamidőben esedékes törlesztőrészletekkel együtt a moratórium lezártát követően, a futamidő alatt, évente egyenlő részletekben meg kell fizetnie. Ugyanakkor kiemelten fontos, hogy a fizetési moratórium miatt nem növekszik a havi törlesztőrészlete, de a futamideje jelentősen kitolódhat, így hitelét tovább kell majd fizetnie.

Kérjük, hogy a fentieket is fontolja meg, és körültekintően döntsön, amikor a moratórium esetleges meghosszabbítását kérelmezi.

⁣ Kérjük olvassa el a Magyar Nemzeti Bank által ebben a témában kiadott sajtóközleményét az alábbi elérhetőségen:

https://www.mnb.hu/sajtoszoba/sajtokozlemenyek/2022-evi-sajtokozlemenyek/csak-nehez-helyzetben-tartalekok-hijan-maradjunk-a-torlesztesi-moratoriumban

A Magyar Nemzeti Bank fenti közleménye több hipotetikus példán keresztül mutatja be, hogy a moratórium milyen futamidő hosszabbítást eredményez, és az milyen további fizetési kötelezettséget keletkeztet az Adós számára.

A jogszabály alapján az adós a kérelem benyújtására akkor jogosult, ha 2022. június hónapban a hiteltörlesztési moratóriumot már igénybe vette.

3. Mit kell tennie, ha Ön 2022. augusztus 1-től nem tudja hitelét törleszteni és ezért továbbra is szeretné igénybe venni a Fizetési Moratóriumot?

A hitelmoratórium igénybevételének feltételei úgy módosultak, hogy amennyiben Ön vagy vállalkozása 2022. június hónapban él(t) a hitelmoratóriummal, 2022. július 1-je és július 31-e között kérelem benyújtásával nyilatkoznia kell, hogy továbbra is (2022. augusztus 1-jétől) élni kíván vele.

! Fontos, hogy a határidő jogvesztő hatályú, tehát a megadott határidőig, azaz legkésőbb 2022. július 31-ig a kérelemnek Bankunkhoz be kell érkeznie! A Fizetési Moratóriumba 2022. július 31-e után belépni nem lehet. A 2022. július 31. után beérkezett kérelmeket Bankunknak nem áll módjában elfogadni!

Felhívjuk figyelmét, hogy a nyilatkozat a Kormányrendelet értelmében a meghatározott határidőt követően nem módosítható, e tekintetben kizárólag a Fizetési Moratóriumból való kilépésre van lehetőség.

Amennyiben élni kíván a Fizetési Moratórium lehetőségével és megfelel a jogosultsági feltételeknek, úgy az alábbi csatornákon keresztül tudja kérelmét eljuttatni Bankunkhoz:

1) Amennyiben Ön lakossági ügyfelünk, töltse ki az alábbi linken elérhető online űrlapot, majd nyomja meg a "küldés" gombot.

2) ⁣Amennyiben Ön vállalati ügyfelünk, töltse ki az alábbi linken elérhető online űrlapot, majd nyomja meg a "küldés" gombot.

Tájékoztatjuk, hogy amennyiben szükséges, úgy kollégánk felveszi Önnel a kapcsolatot az Ön által az adatlapon megjelölt telefonszámon vagy email címen.

⁣ ! Tájékoztatjuk, hogy amennyiben kérelme nem érkezik meg Bankunkhoz a megadott határidőre, vagy a megküldött kérelem nem megfelelő, úgy Ön a Törvény alapján biztosított Fizetési Moratóriumra nem lesz jogosult!

A beérkező igények és igazolások feldolgozását folyamatosan fogjuk végezni. Valamennyi érintett ügyfelünket a Bankunk részére benyújtott tájékoztatásban megjelölt telefonos vagy elektronikus levelezési elérhetőségen vagy – amennyiben Ön rendelkezik NetBank hozzáféréssel – NetBankon keresztül küldött üzenet útján értesíteni fogjuk, addig szíves türelmét kérjük!

Bankunk az Ön által benyújtott adatokat, a moratóriummal összefüggésben a felek között eszközölt egyeztetések során a Bank által bármely módon kezelt személyes adatokat, továbbá a tájékoztatásban foglaltak végrehajtása eredményeképp létrejövő személyes adatokat szerződéses jogalapon, a www.magnetbank.hu/adatvedelem oldalon elérhető Adatkezelési Tájékoztatóban foglaltak szerint kezeli.

4. Mit kell tennie, ha Ön 2022. augusztus 1-től törleszteni szeretné a hitelét és/vagy nem jogosult a Fizetési Moratórium igénylésére, ezért nem kívánja igénybe venni a Fizetési Moratóriumot?

Amennyiben korábban élt a Meghosszabbított Fizetési Moratórium2 lehetőségével és a Fizetési Moratóriumot 2022. augusztus 1-től nem kívánja igénybe venni, úgy Önnek nincs teendője, erre vonatkozó igényét nem kell külön jeleznie Bankunk felé.

Természetesen a törlesztőrészlet esedékességének időpontjára maradéktalanul biztosítania kell a törlesztőrészlet összegét a törlesztési számláján.

5. Mi történik 2022. augusztus 1-je után?

Amennyiben Ön élt a Meghosszabbított Fizetési Moratórium2 lehetőségével, de a Fizetési Moratóriumra nem jelzi igényét:

2022. augusztustól ismét törlesztenie kell.

A Meghosszabbított Fizetési Moratórium2 alatt felhalmozódott kamatot a hátralévő futamidőben esedékes törlesztőrészletekkel együtt 2022. augusztus 1. napjától, a futamidő alatt, évente egyenlő részletekben meg kell fizetnie. Ugyanakkor kiemelten fontos, hogy a Meghosszabbított Fizetési Moratórium2 miatt nem növekszik a havi törlesztőrészlete, de a futamideje kitolódik, így hitelét tovább kell majd fizetnie.

Bankunk külön levélben fogja tájékoztatni a Meghosszabbított Fizetési Moratórium2 lezárását követő új törlesztési ütemezésről (törlesztőrészlet, futamidő).

Amennyiben Ön a 3. pont szerint jelzi jogosultságát és igényét a Fizetési Moratóriumra:

Önnek 2022. augusztustól 2022. december 31-ig nem kell törlesztenie.

A Fizetési Moratórium alatt felhalmozódott kamatot a hátralévő futamidőben esedékes törlesztőrészletekkel együtt 2023. január 1. napjától, a futamidő alatt, évente egyenlő részletekben meg kell fizetnie. Ugyanakkor kiemelten fontos, hogy a Fizetési Moratórium miatt nem növekszik a havi törlesztőrészlete, de a futamideje kitolódik, így hitelét tovább kell majd fizetnie. Bankunk külön levélben fog tájékoztatást küldeni a Fizetési Moratóriummal érintett szerződések adósainak a Fizetési Moratórium lezárását követő új törlesztési ütemezésről (törlesztőrészlet, futamidő).

Amennyiben a 2022. augusztus 1. napján életbe lépő Fizetési Moratóriumot igényelte és ezt később vissza kívánja vonni, azaz mégis törleszteni szeretné hitelét, úgy nyilatkoznia szükséges, amely az alábbi csatornákon keresztül lehetséges:

1) Amennyiben Ön lakossági ügyfelünk, töltse ki az alábbi linken elérhető online űrlapot, majd nyomja meg a "küldés" gombot.

2) Amennyiben Ön vállalati ügyfelünk, töltse ki az alábbi linken elérhető online űrlapot, majd nyomja meg a "küldés" gombot.

Tájékoztatjuk, hogy amennyiben szükséges, úgy kollégánk felveszi Önnel a kapcsolatot az Ön által az adatlapon megjelölt telefonszámon vagy email címen.

! Felhívjuk figyelmét, hogy a Fizetési Moratóriumból való kilépést követően a Fizetési Moratóriumba való újbóli belépésre már nem lesz lehetősége.

⁣ Ha Önnek fizetési nehézsége van vagy keletkezik és 2022. augusztus 1-től nem tudja szerződés szerint törleszteni hitelét, de nem jogosult Fizetési moratóriumra, úgy azt kérjük mielőbb jelezze Bankunk felé, hogy kollégáink mihamarabb fel tudják venni Önnel a kapcsolatot a lehetséges fizetési könnyítési megoldásokkal kapcsolatban.

Az alábbi elérhetőségen részletesen tájékozódhat a Bankunknál elérhető fizetéskönnyítési lehetőségekkel kapcsolatosan: https://www.magnetbank.hu/lakossagi/koveteleskezeles

6. Tájékoztatás a moratóriummal érintett lakossági folyószámlahitelek elszámolásával kapcsolatos tudnivalókról

2021. szeptember 15-én jelent meg a hiteltörlesztési moratóriumhoz kapcsolódó egyes szerződések elszámolási szabályairól szóló 537/2021. (IX. 15.) számú kormányrendelet (továbbiakban: Rendelet), amely meghatározza a fizetési moratóriummal érintett lakossági folyószámlahitelek elszámolásával kapcsolatos szabályokat.

Az alábbiakban tájékoztatni szeretnénk Önt a MagNet Banknál felvett lakossági folyószámlahitelének elszámolásával kapcsolatos szabályokról, kérdésekről és az ezzel kapcsolatos esetleges teendőiről. Kérjük, hogy alaposan olvassa végig jelen tájékoztatónkat, kérdés esetén keressen minket az info@magnetbank.hucímen vagy a +36-1-428-8861 telefonszámon.

A Rendelet alapján a fizetési moratórium alatt a szerződés alapján felhalmozódott tartozást a Magyar Nemzeti Bank 2020. február hónapra vonatkozó statisztikai közleményében szereplő, a háztartásoknak nyújtott forint személyi hitelek átlagos évesített kamatlába alkalmazásával kell Bankunknak átszámítania, melynek mértéke 11,99 %.

Felhívjuk figyelmét, hogy 2022. július 31. napját követően csak azok a kiemelt társadalmi csoportba tartozó fogyasztók, valamint pénzügyi nehézséggel küzdő vállalkozások jogosultak jogszabály szerint meghosszabbított fizetési haladékra 2022. december 31. napjáig, akik 2022. június hónapban a hiteltörlesztési moratóriumot már igénybe vették.

  • Amennyiben Ön a jogszabályi határidőn belül nem jelezte Bankunk felé, hogy a jogosultak körébe tartozik, úgy az Ön számára a fizetési moratórium 2022. július 31-vel megszűnik, de a rendelet alapján Ön jogosult kamat korrekcióra. A tartozás pontos összegét Bankunk a moratórium lejártát követő 60 napon belül megállapítja és erről írásban tájékoztatja Önt. Az elszámolást követő 30 napon belül a tartozás teljes összegét önkéntesen visszafizetheti. Amennyiben ezt nem teszi meg, úgy a 30. nap elteltét követően 12 egyenlő részletben kell teljesítenie a visszafizetést.
  • Amennyiben Ön továbbra is a jogosultak körébe tartozik és 2022. december 31. napjáig igénybe veszi a fizetési moratóriumot, úgy az Ön hitelének tartozása kilépéskor, de legkésőbb a moratórium lejártával esedékessé válik. A tartozást Bankunk a kilépést vagy a moratórium lejártát követő 60 napon belül megállapítja és erről írásban tájékoztatja Önt. Az elszámolást követő 30 napon belül a tartozás teljes összegét önkéntesen visszafizetheti. Amennyiben ezt nem teszi meg, úgy a 30. nap elteltét követően 12 egyenlő részletben kell teljesítenie a visszafizetést.

Tájékoztatjuk, hogy Ön nem jogosult kamat korrekcióra és nem történik átszámítás, amennyiben a folyószámlahitel szerződés szerint fizetendő kamat mértéke alacsonyabb az átszámítás során alkalmazandó kamat (11,99 %) mértékénél.

A tartozás Rendelet szerinti megfizetésével összefüggésben Bankunk díjat nem számít fel.

7. Tájékoztatás a fizetési moratórium igénybevételére tekintettel felhalmozódott tartozás rendezésével kapcsolatos díjakról

A fizetési moratórium lejártát követően az érintett hitel- és kölcsönszerződések a fizetési moratóriumra vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően módosult feltételekkel kötik a feleket, mely a törlesztőrészletek változatlanságára vonatkozó szabály alapján azt eredményezi, hogy a Szerződések futamideje – akár jelentősen – meghosszabbodik.

Bankunk kiemelt fontosságúnak tartja a Fizetési moratóriummal élő, Szerződésmódosulással érintett adósok pénzügyi érdekeinek és fizetési szándékának, illetve teljesítési hajlandóságának megfelelő figyelembevételét a Fizetési moratórium lejártát követő időszakban is.

Fentiekre tekintettel amennyiben a Szerződésmódosulással érintett adós Bankunknak jelzi azon szándékát, hogy:

  • a Fizetési moratóriumra tekintettel megállapított, annak során felhalmozódott kamat- és díjtartozását vagy annak egy részét egy összegben meg kívánja fizetni, úgy Bankunk ezen teljes vagy részleges előtörlesztésért, valamint a részleges előtörlesztés alapján szükségessé váló szerződésmódosításért 2022. december 31. napjáig díjat nem számít fel,
  • a meghosszabbított futamidő mérséklése érdekében a Szerződésmódosulásban meghatározott törlesztőrészlet összegénél – fogyasztónak minősülő adósok esetében a jövedelemarányos törlesztési mutatóra vonatkozó szabályok figyelembevételével megállapított – magasabb összegű törlesztőrészlet megfizetését vállalja, úgy Bankunk az erre tekintettel szükségessé váló szerződésmódosításért 2022. december 31. napjáig díjat nem számít fel.

8. Tájékoztatás a Központi Hitelinformációs Rendszer (KHR) felé történő adattovábbításról

Az MNB elvárása szerint a fizetési késedelembe esett ügyfelek részére továbbra is biztosítani szükséges a megfelelő tájékoztatást fizetési késedelmük fennálltáról és annak lehetséges következményeiről.

  • A Központi Hitelinformációs Rendszer (KHR) felé történő adattovábbítás jogszabályi feltételei,

- a tartozás összege meghaladja a késedelembe esés időpontjában érvényes legkisebb összegű havi minimálbért, amely késedelem folyamatosan, több mint 90 napon keresztül fennáll

- a bank köteles a 90 napot meghaladó minimálbér feletti tartozókra vonatkozó tartozást mulasztásként feladni a KHR felé a bekövetkezést követő 5 munkanapon belül

  • A késedelmes tartozás adatátadásának általánosságban vett következményei az ügyfelek vonatkozásában,

- a KHR nyilvántartásából a teljes tartozás rendezésével van lehetőség lekerülni

- a teljes tartozás megfizetését követően a törvény által meghatározott ideig – jelenleg 1 év – még fennmarad a lezárt mulasztás

  • A fizetési moratórium kapcsán a késedelmes tartozás KHR felé történő adatátadása, a jogszabályi előírások figyelembevételével – a fizetési moratóriumra tekintettel – az alábbiak szerint módosul:

- a fizetési moratórium hatálya alá tartozó ügyfelek esetében a fizetési moratórium ideje alatt, nem fizetés esetén, nem keletkeznek új késedelmek (a késedelmes tartozás összege a 2020.03.18-dikai állapothoz képest nem változik)

- a fizetési moratórium lejáratát követően a késett napok számának nyilvántartása a fizetési moratórium időszakát megelőző módon folytatódik attól a késedelmes napszámtól, amely a fizetési moratórium kihirdetésének napján fennállt, amennyiben időközben a késedelmes összeg nem került rendezésre

- a késedelmes tartozások a késedelmes összeg fizetési moratórium ideje alatt történő visszafizetése esetén megszűnnek és nem kerülnek átadásra a KHR-nek

- a KHR nyilvántartásban szereplő (már meglévő) mulasztások a teljes fennálló késedelmes tartozás fizetési moratórium alatt történő rendezését követően megszűnnek

Reméljük, hogy a fenti tájékoztatás segített Önnek abban, hogy megfelelő döntést hozhasson kölcsönszerződéseire vonatkozóan.

A rendkívüli járványhelyzetre tekintettel kérjük, hogy a további kérdések vagy ügyintézés céljából lehetőség szerint elektronikus (info@magnetbank.hu) és telefonos (+36-1-428-8861) csatornáinkat vegyék igénybe!

Bankunk az Ön által benyújtott adatokat, a moratóriummal összefüggésben a felek között eszközölt egyeztetések során a Bank által bármely módon kezelt személyes adatokat, továbbá a tájékoztatásban foglaltak végrehajtása eredményeképp létrejövő személyes adatokat szerződéses jogalapon, a www.magnetbank.hu/adatvedelem oldalon elérhető Adatkezelési Tájékoztatóban foglaltak szerint kezeli.

Köszönjük figyelmét!

Üdvözlettel,

MagNet Bank