Hitelmoratórium Tájékoztató
Tisztelt Ügyfeleink!
Bizonyára értesült róla, hogy a Kormány egyes kiemelt társadalmi csoportok, valamint pénzügyi nehézséggel küzdő vállalkozások számára meghosszabbította a hitelmoratóriumot. Az alábbiakban tájékoztatni szeretnénk Önt a MagNet Banknál felvett hitelét érintő kérdésekről és az ezzel kapcsolatos teendőiről. Kérjük, hogy alaposan olvassa végig jelen tájékoztatónkat, ha kell, tegye meg a szükséges lépéseket, vagy kérdés esetén keressen minket az info@magnetbank.hucímen vagy a +36-1-428-8861 telefonszámon.
1. A lakossági és vállalati hitelekhez kapcsolódó fizetési moratórium változásai
2022. július 31-én lezárul a 2020. évi CVII. törvény alapján biztosított, lakossági és vállalati hitelekre vonatkozó fizetési haladék (Meghosszabbított Fizetési Moratórium2) és 2022. augusztus 1-től a 216/2022. (VI. 17.) számú Kormányrendelet alapján csak azok a kiemelt társadalmi csoportba tartozó fogyasztók, valamint pénzügyi nehézséggel küzdő vállalkozások jogosultak jogszabály szerint meghosszabbított fizetési haladékra 2022. december 31. napjáig, akik 2022. június hónapban a hiteltörlesztési moratóriumot már igénybe vették.
Amennyiben Ön nem kívánja igényelni a Meghosszabbított Fizetési Moratórium2 fentiek szerinti meghosszabbítását, és jelenleg moratórium alatt áll, ebben az esetben az Ön számára a Meghosszabbított Fizetési Moratórium2 automatikusan 2022. július 31-ig hosszabbodik meg, utána viszont megszűnik.
Bankunk külön levélben fog tájékoztatást küldeni a Meghosszabbított Fizetési Moratórium2-vel érintett szerződések adósainak a Meghosszabbított Fizetési Moratórium2 lezárását követő új törlesztési ütemezésről (új törlesztőrészlet és futamidő).
A Meghosszabbított Fizetési Moratórium2-nek 2022. augusztus 1-től 2022. december 31. napjáig tartó további meghosszabbítása (Fizetési Moratórium) továbbra is egy jogosultsághoz kötött fizetési haladék.
A Fizetési Moratórium az arra jogosultak számára nem kötelező és nem automatikus, az erre vonatkozó igényt a 3. pontban foglaltak szerint mindenképpen jelezni kell Bankunk felé.
2. Kik jogosultak 2022. augusztus 1. napjától Fizetési Moratóriumra?
Fontos tudnia, hogy a Fizetési Moratórium alatt a tőketartozás nem csökken, a fennálló tőketartozás viszont tovább kamatozik. A felhalmozódott kamatot a hátralévő futamidőben esedékes törlesztőrészletekkel együtt a moratórium lezártát követően, a futamidő alatt, évente egyenlő részletekben meg kell fizetnie. Ugyanakkor kiemelten fontos, hogy a fizetési moratórium miatt nem növekszik a havi törlesztőrészlete, de a futamideje jelentősen kitolódhat, így hitelét tovább kell majd fizetnie.
Kérjük, hogy a fentieket is fontolja meg, és körültekintően döntsön, amikor a moratórium esetleges meghosszabbítását kérelmezi.
Kérjük olvassa el a Magyar Nemzeti Bank által ebben a témában kiadott sajtóközleményét az alábbi elérhetőségen:
A Magyar Nemzeti Bank fenti közleménye több hipotetikus példán keresztül mutatja be, hogy a moratórium milyen futamidő hosszabbítást eredményez, és az milyen további fizetési kötelezettséget keletkeztet az Adós számára.
A jogszabály alapján az adós a kérelem benyújtására akkor jogosult, ha 2022. június hónapban a hiteltörlesztési moratóriumot már igénybe vette.
3. Mit kell tennie, ha Ön 2022. augusztus 1-től nem tudja hitelét törleszteni és ezért továbbra is szeretné igénybe venni a Fizetési Moratóriumot?
A hitelmoratórium igénybevételének feltételei úgy módosultak, hogy amennyiben Ön vagy vállalkozása 2022. június hónapban él(t) a hitelmoratóriummal, 2022. július 1-je és július 31-e között kérelem benyújtásával nyilatkoznia kell, hogy továbbra is (2022. augusztus 1-jétől) élni kíván vele.
! Fontos, hogy a határidő jogvesztő hatályú, tehát a megadott határidőig, azaz legkésőbb 2022. július 31-ig a kérelemnek Bankunkhoz be kell érkeznie! A Fizetési Moratóriumba 2022. július 31-e után belépni nem lehet. A 2022. július 31. után beérkezett kérelmeket Bankunknak nem áll módjában elfogadni!
Felhívjuk figyelmét, hogy a nyilatkozat a Kormányrendelet értelmében a meghatározott határidőt követően nem módosítható, e tekintetben kizárólag a Fizetési Moratóriumból való kilépésre van lehetőség.
Amennyiben élni kíván a Fizetési Moratórium lehetőségével és megfelel a jogosultsági feltételeknek, úgy az alábbi csatornákon keresztül tudja kérelmét eljuttatni Bankunkhoz:
- személyesen
bankfiókunkban a csatolt nyilatkozatés adatkezelési tájékoztatás kitöltésével és benyújtásával, vagy - online formában a honlapunkon elérhető adatlap kitöltésével az alábbiak szerint:
1) Amennyiben Ön lakossági ügyfelünk, töltse ki az alábbi linken elérhető online űrlapot, majd nyomja meg a "küldés" gombot.
2) Amennyiben Ön vállalati ügyfelünk, töltse ki az alábbi linken elérhető online űrlapot, majd nyomja meg a "küldés" gombot.
Tájékoztatjuk, hogy amennyiben szükséges, úgy kollégánk felveszi Önnel a kapcsolatot az Ön által az adatlapon megjelölt telefonszámon vagy email címen.
! Tájékoztatjuk, hogy amennyiben kérelme nem érkezik meg Bankunkhoz a megadott határidőre, vagy a megküldött kérelem nem megfelelő, úgy Ön a Törvény alapján biztosított Fizetési Moratóriumra nem lesz jogosult!
A beérkező igények és igazolások feldolgozását folyamatosan fogjuk végezni. Valamennyi érintett ügyfelünket a Bankunk részére benyújtott tájékoztatásban megjelölt telefonos vagy elektronikus levelezési elérhetőségen vagy – amennyiben Ön rendelkezik NetBank hozzáféréssel – NetBankon keresztül küldött üzenet útján értesíteni fogjuk, addig szíves türelmét kérjük!
Bankunk az Ön által benyújtott adatokat, a moratóriummal összefüggésben a felek között eszközölt egyeztetések során a Bank által bármely módon kezelt személyes adatokat, továbbá a tájékoztatásban foglaltak végrehajtása eredményeképp létrejövő személyes adatokat szerződéses jogalapon, a www.magnetbank.hu/adatvedelem oldalon elérhető Adatkezelési Tájékoztatóban foglaltak szerint kezeli.
4. Mit kell tennie, ha Ön 2022. augusztus 1-től törleszteni szeretné a hitelét és/vagy nem jogosult a Fizetési Moratórium igénylésére, ezért nem kívánja igénybe venni a Fizetési Moratóriumot?
Amennyiben korábban élt a Meghosszabbított Fizetési Moratórium2 lehetőségével és a Fizetési Moratóriumot 2022. augusztus 1-től nem kívánja igénybe venni, úgy Önnek nincs teendője, erre vonatkozó igényét nem kell külön jeleznie Bankunk felé.
Természetesen a törlesztőrészlet esedékességének időpontjára maradéktalanul biztosítania kell a törlesztőrészlet összegét a törlesztési számláján.
5. Mi történik 2022. augusztus 1-je után?
Amennyiben Ön élt a Meghosszabbított Fizetési Moratórium2 lehetőségével, de a Fizetési Moratóriumra nem jelzi igényét:
2022. augusztustól ismét törlesztenie kell.
A Meghosszabbított Fizetési Moratórium2 alatt felhalmozódott kamatot a hátralévő futamidőben esedékes törlesztőrészletekkel együtt 2022. augusztus 1. napjától, a futamidő alatt, évente egyenlő részletekben meg kell fizetnie. Ugyanakkor kiemelten fontos, hogy a Meghosszabbított Fizetési Moratórium2 miatt nem növekszik a havi törlesztőrészlete, de a futamideje kitolódik, így hitelét tovább kell majd fizetnie.
Bankunk külön levélben fogja tájékoztatni a Meghosszabbított Fizetési Moratórium2 lezárását követő új törlesztési ütemezésről (törlesztőrészlet, futamidő).
Amennyiben Ön a 3. pont szerint jelzi jogosultságát és igényét a Fizetési Moratóriumra:
Önnek 2022. augusztustól 2022. december 31-ig nem kell törlesztenie.
A Fizetési Moratórium alatt felhalmozódott kamatot a hátralévő futamidőben esedékes törlesztőrészletekkel együtt 2023. január 1. napjától, a futamidő alatt, évente egyenlő részletekben meg kell fizetnie. Ugyanakkor kiemelten fontos, hogy a Fizetési Moratórium miatt nem növekszik a havi törlesztőrészlete, de a futamideje kitolódik, így hitelét tovább kell majd fizetnie. Bankunk külön levélben fog tájékoztatást küldeni a Fizetési Moratóriummal érintett szerződések adósainak a Fizetési Moratórium lezárását követő új törlesztési ütemezésről (törlesztőrészlet, futamidő).
Amennyiben a 2022. augusztus 1. napján életbe lépő Fizetési Moratóriumot igényelte és ezt később vissza kívánja vonni, azaz mégis törleszteni szeretné hitelét, úgy nyilatkoznia szükséges, amely az alábbi csatornákon keresztül lehetséges:
- személyesen bankfiókunkbana csatolt kilépési nyilatkozat lakossági ügyfeleinkvagy csatolt kilépési nyilatkozat vállalati ügyfeleink részéreés adatkezelési tájékoztatásegyüttes kitöltésével és benyújtásával, vagy
- online formában a honlapunkon elérhető adatlap kitöltésével az alábbiak szerint:
1) Amennyiben Ön lakossági ügyfelünk, töltse ki az alábbi linken elérhető online űrlapot, majd nyomja meg a "küldés" gombot.
2) Amennyiben Ön vállalati ügyfelünk, töltse ki az alábbi linken elérhető online űrlapot, majd nyomja meg a "küldés" gombot.
Tájékoztatjuk, hogy amennyiben szükséges, úgy kollégánk felveszi Önnel a kapcsolatot az Ön által az adatlapon megjelölt telefonszámon vagy email címen.
! Felhívjuk figyelmét, hogy a Fizetési Moratóriumból való kilépést követően a Fizetési Moratóriumba való újbóli belépésre már nem lesz lehetősége.
Ha Önnek fizetési nehézsége van vagy keletkezik és 2022. augusztus 1-től nem tudja szerződés szerint törleszteni hitelét, de nem jogosult Fizetési moratóriumra, úgy azt kérjük mielőbb jelezze Bankunk felé, hogy kollégáink mihamarabb fel tudják venni Önnel a kapcsolatot a lehetséges fizetési könnyítési megoldásokkal kapcsolatban.
Az alábbi elérhetőségen részletesen tájékozódhat a Bankunknál elérhető fizetéskönnyítési lehetőségekkel kapcsolatosan: https://www.magnetbank.hu/lakossagi/koveteleskezeles
6. Tájékoztatás a moratóriummal érintett lakossági folyószámlahitelek elszámolásával kapcsolatos tudnivalókról
2021. szeptember 15-én jelent meg a hiteltörlesztési moratóriumhoz kapcsolódó egyes szerződések elszámolási szabályairól szóló 537/2021. (IX. 15.) számú kormányrendelet (továbbiakban: Rendelet), amely meghatározza a fizetési moratóriummal érintett lakossági folyószámlahitelek elszámolásával kapcsolatos szabályokat.
Az alábbiakban tájékoztatni szeretnénk Önt a MagNet Banknál felvett lakossági folyószámlahitelének elszámolásával kapcsolatos szabályokról, kérdésekről és az ezzel kapcsolatos esetleges teendőiről. Kérjük, hogy alaposan olvassa végig jelen tájékoztatónkat, kérdés esetén keressen minket az info@magnetbank.hucímen vagy a +36-1-428-8861 telefonszámon.
A Rendelet alapján a fizetési moratórium alatt a szerződés alapján felhalmozódott tartozást a Magyar Nemzeti Bank 2020. február hónapra vonatkozó statisztikai közleményében szereplő, a háztartásoknak nyújtott forint személyi hitelek átlagos évesített kamatlába alkalmazásával kell Bankunknak átszámítania, melynek mértéke 11,99 %.
Felhívjuk figyelmét, hogy 2022. július 31. napját követően csak azok a kiemelt társadalmi csoportba tartozó fogyasztók, valamint pénzügyi nehézséggel küzdő vállalkozások jogosultak jogszabály szerint meghosszabbított fizetési haladékra 2022. december 31. napjáig, akik 2022. június hónapban a hiteltörlesztési moratóriumot már igénybe vették.
- Amennyiben Ön a jogszabályi határidőn belül nem jelezte Bankunk felé, hogy a jogosultak körébe tartozik, úgy az Ön számára a fizetési moratórium 2022. július 31-vel megszűnik, de a rendelet alapján Ön jogosult kamat korrekcióra. A tartozás pontos összegét Bankunk a moratórium lejártát követő 60 napon belül megállapítja és erről írásban tájékoztatja Önt. Az elszámolást követő 30 napon belül a tartozás teljes összegét önkéntesen visszafizetheti. Amennyiben ezt nem teszi meg, úgy a 30. nap elteltét követően 12 egyenlő részletben kell teljesítenie a visszafizetést.
- Amennyiben Ön továbbra is a jogosultak körébe tartozik és 2022. december 31. napjáig igénybe veszi a fizetési moratóriumot, úgy az Ön hitelének tartozása kilépéskor, de legkésőbb a moratórium lejártával esedékessé válik. A tartozást Bankunk a kilépést vagy a moratórium lejártát követő 60 napon belül megállapítja és erről írásban tájékoztatja Önt. Az elszámolást követő 30 napon belül a tartozás teljes összegét önkéntesen visszafizetheti. Amennyiben ezt nem teszi meg, úgy a 30. nap elteltét követően 12 egyenlő részletben kell teljesítenie a visszafizetést.
Tájékoztatjuk, hogy Ön nem jogosult kamat korrekcióra és nem történik átszámítás, amennyiben a folyószámlahitel szerződés szerint fizetendő kamat mértéke alacsonyabb az átszámítás során alkalmazandó kamat (11,99 %) mértékénél.
A tartozás Rendelet szerinti megfizetésével összefüggésben Bankunk díjat nem számít fel.
7. Tájékoztatás a fizetési moratórium igénybevételére tekintettel felhalmozódott tartozás rendezésével kapcsolatos díjakról
A fizetési moratórium lejártát követően az érintett hitel- és kölcsönszerződések a fizetési moratóriumra vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően módosult feltételekkel kötik a feleket, mely a törlesztőrészletek változatlanságára vonatkozó szabály alapján azt eredményezi, hogy a Szerződések futamideje – akár jelentősen – meghosszabbodik.
Bankunk kiemelt fontosságúnak tartja a Fizetési moratóriummal élő, Szerződésmódosulással érintett adósok pénzügyi érdekeinek és fizetési szándékának, illetve teljesítési hajlandóságának megfelelő figyelembevételét a Fizetési moratórium lejártát követő időszakban is.
Fentiekre tekintettel amennyiben a Szerződésmódosulással érintett adós Bankunknak jelzi azon szándékát, hogy:
- a Fizetési moratóriumra tekintettel megállapított, annak során felhalmozódott kamat- és díjtartozását vagy annak egy részét egy összegben meg kívánja fizetni, úgy Bankunk ezen teljes vagy részleges előtörlesztésért, valamint a részleges előtörlesztés alapján szükségessé váló szerződésmódosításért 2022. december 31. napjáig díjat nem számít fel,
- a meghosszabbított futamidő mérséklése érdekében a Szerződésmódosulásban meghatározott törlesztőrészlet összegénél – fogyasztónak minősülő adósok esetében a jövedelemarányos törlesztési mutatóra vonatkozó szabályok figyelembevételével megállapított – magasabb összegű törlesztőrészlet megfizetését vállalja, úgy Bankunk az erre tekintettel szükségessé váló szerződésmódosításért 2022. december 31. napjáig díjat nem számít fel.
8. Tájékoztatás a Központi Hitelinformációs Rendszer (KHR) felé történő adattovábbításról
Az MNB elvárása szerint a fizetési késedelembe esett ügyfelek részére továbbra is biztosítani szükséges a megfelelő tájékoztatást fizetési késedelmük fennálltáról és annak lehetséges következményeiről.
- A Központi Hitelinformációs Rendszer (KHR) felé történő adattovábbítás jogszabályi feltételei,
- a tartozás összege meghaladja a késedelembe esés időpontjában érvényes legkisebb összegű havi minimálbért, amely késedelem folyamatosan, több mint 90 napon keresztül fennáll
- a bank köteles a 90 napot meghaladó minimálbér feletti tartozókra vonatkozó tartozást mulasztásként feladni a KHR felé a bekövetkezést követő 5 munkanapon belül
- A késedelmes tartozás adatátadásának általánosságban vett következményei az ügyfelek vonatkozásában,
- a KHR nyilvántartásából a teljes tartozás rendezésével van lehetőség lekerülni
- a teljes tartozás megfizetését követően a törvény által meghatározott ideig – jelenleg 1 év – még fennmarad a lezárt mulasztás
- A fizetési moratórium kapcsán a késedelmes tartozás KHR felé történő adatátadása, a jogszabályi előírások figyelembevételével – a fizetési moratóriumra tekintettel – az alábbiak szerint módosul:
- a fizetési moratórium hatálya alá tartozó ügyfelek esetében a fizetési moratórium ideje alatt, nem fizetés esetén, nem keletkeznek új késedelmek (a késedelmes tartozás összege a 2020.03.18-dikai állapothoz képest nem változik)
- a fizetési moratórium lejáratát követően a késett napok számának nyilvántartása a fizetési moratórium időszakát megelőző módon folytatódik attól a késedelmes napszámtól, amely a fizetési moratórium kihirdetésének napján fennállt, amennyiben időközben a késedelmes összeg nem került rendezésre
- a késedelmes tartozások a késedelmes összeg fizetési moratórium ideje alatt történő visszafizetése esetén megszűnnek és nem kerülnek átadásra a KHR-nek
- a KHR nyilvántartásban szereplő (már meglévő) mulasztások a teljes fennálló késedelmes tartozás fizetési moratórium alatt történő rendezését követően megszűnnek
Reméljük, hogy a fenti tájékoztatás segített Önnek abban, hogy megfelelő döntést hozhasson kölcsönszerződéseire vonatkozóan.
A rendkívüli járványhelyzetre tekintettel kérjük, hogy a további kérdések vagy ügyintézés céljából lehetőség szerint elektronikus (info@magnetbank.hu) és telefonos (+36-1-428-8861) csatornáinkat vegyék igénybe!
Bankunk az Ön által benyújtott adatokat, a moratóriummal összefüggésben a felek között eszközölt egyeztetések során a Bank által bármely módon kezelt személyes adatokat, továbbá a tájékoztatásban foglaltak végrehajtása eredményeképp létrejövő személyes adatokat szerződéses jogalapon, a www.magnetbank.hu/adatvedelem oldalon elérhető Adatkezelési Tájékoztatóban foglaltak szerint kezeli.
Köszönjük figyelmét!
Üdvözlettel,
MagNet Bank