Kedves Ügyfelünk! Foglalj időpontot pár kattintással a fiókjainkba ITT.

Részletek
Közösség

Akkor és most⁣ - 30 év bankolás

Hogyan változott a bankolás három évtized alatt? Mit jelent ma a közösségi bankolás, és mi keltette életre? A MagNet Bank 30 éves fennállásának apropóján visszatekintünk az elmúlt évtizedek legfontosabb mérföldköveire, és megmutatjuk, miért is különleges ez a történet. Egy kollégánk, Szűcs Anikó nosztalgiájából merítve egészítjük ki a történelmi áttekintést.

{{timeAgo}} 2025. július 03.

A kilencvenes évek elején Magyarországon még friss volt a piacgazdaság, és a banki szolgáltatások is gyerekcipőben jártak. Harminc évvel ezelőtt, 1995-ben, két, akkor még informatikus végzettséggel rendelkező fiatal, Fáy Zsolt és Rostás Attila létrehozott egy takarékszövetkezetet, amely a MagNet Bank jogelődje volt. Akkoriban a banki ügyintézés hosszú sorban állást, papírtengerben való elmerülést és a pénzügyi döntésekbe kevés beleszólást jelentett az ügyfelek számára. Azóta óriási változások történtek.

„Március 1-jén, 1997-ben léptem először be a MagNet Bank kapuján, amikor Solymáron megnyitottuk a bankunk második fiókját. Akkoriban még egy nagyobb szobában elfért az egész pénzintézet. Most országszerte jelen vagyunk és egyre csak bővülünk.”

A MagNet Bank filozófiája: Több mint pénzügyek

A MagNet Bank elődje, a HBW Express Bank, majd később a MagNet Magyar Közösségi Bank eltért a hagyományos banki modelltől. Eleinte pénzügyi intézményként definiált vállalkozásból, egy közösségi alapon működő bank született, ahol az ügyfelek nemcsak szolgáltatásokat vesznek igénybe, hanem aktív részesei is lehetnek a döntéseknek.
A bank a 2000-es évek végétől úttörő volt a társadalmi felelősségvállalás és az etikus bankolás területén.

„2008-ban, a gazdasági válság idején újragondoltuk működésünket, és elindultunk a közösségi banki átalakulás útján. Tulajdonosok és dolgozók együtt, egy közös, Dobogókőn töltött hosszú hétvége alatt dolgoztuk ki, hogyan lehetünk válságállóak, miközben a környezetvédelmi és társadalmi felelősségvállalást is szem előtt tartjuk. Így született meg az új, közösségi banki identitásunk, amelyben a dolgozók – intraneten megosztva ötleteiket és szavazva a legjobb névre – aktív szerepet játszottak a változásban.
Ügyfeleinket már másfél évtizede bevonjuk a banki döntésekbe. Legnagyobb ilyen kezdeményezésünk a Közösségi Adományozási Program, ahol ügyfeleink döntenek arról, mely civil szervezetek kapják a banki nyereség egy részét. Az első években izgalmas volt látni, hogyan fogadják ezt. Egyes szervezetek el sem hitték: valóban létezik egy bank, amely így osztja meg a nyereségét.
Közösségi bankként más egyedi programokat is indítottunk, mint a Segítő bankkártya vagy a Mentor-szféra betét-hitel program, amelyek civil szervezeteket és hitelfelvevő ügyfeleinket támogatják. Érdekes módon az elmúlt 15 évben egyetlen másik bank sem vette át ezeket a kezdeményezéseket. Emellett számos közösségi projektet indítottunk, amelyeket ügyfeleink is imádnak: fákat ültetünk a minden új ügyfelünk után, az Adj meleget programunk által takarókat osztunk az ügyfeleink közreműködésével a hajléktalanoknak a hideg téli hónapokban. Mindezzel nemcsak segítünk, hanem aktív szereplőivé tesszük ügyfeleinket a társadalmi felelősségvállalásnak.”

2016 óta Magyarországon egyedüliként vagyunk tagjai a Global Alliance for Banking on Values (GABV) nevű nemzetközi hálózatnak, amely közös értékek mentén működő független bankokat és takarékszövetkezeteket fog össze világszerte.

A digitális forradalom és a bankolás átalakulása

„Emlékszem, 28 évvel ezelőtt megkaptam az első céges telefonomat és azt a páncélszekrényben tároltam zárás után. Nem volt rá szükségem. Még csak akkor kezdett a mobil telefonálás elterjedni.”

Az 1990-es években kezdődött az internetbankolás. Az online bankolás még kezdetleges volt, főként egyenleglekérdezésre és átutalásokra korlátozódott. 2000-es évekre az internetbank szélesebb körben kezdett terjedni. Az internet-hozzáférés egyre több háztartásban elérhetővé vált, így megjelentek az első teljes funkcionalitású internetbanki platformok, lehetővé téve a számlák kezelését, hiteligénylést és automatikus átutalásokat. Magyarországon a nagybankok bevezették saját internetbanki rendszereiket. 2001. májustól már a MagNet Banknak is volt netbank szolgáltatása www.netbank.huwebcímen. Tehát elsők között vezettük be ezt a szolgáltatást. Előtte már homebanking és telebank szolgáltatással rendelkeztünk, ami megkönnyítette amunkahelyi, vagy otthoni bankolást.

Majd az okostelefonok használata révén, a mobil bankolás is gyorsan fejlődött. A bankok saját alkalmazásokat fejlesztettek ki, amelyek lehetővé tették a banki szolgáltatások elérését bárhol és bármikor. Emellett megjelentek a digitális pénztárcák, amelyeken keresztül egyszerűsödtek a vásárlások és pénzmozgások.

„Ügyfeleink szeretnek online bankolni, de gyakran egy nagyobb összeg elutalását, vagy betétjeik lekötését itt a fiókban végzik el. Kérnek táblagépet és a segítségünkkel végzik el a tranzakciókat. Nem csak az idősebb, a fiatalabb korosztály is igényli még ezt a szolgáltatást.”

2020-as években a COVID-19 járvány jelentősen felgyorsította a digitális banki szolgáltatások iránti igényt, mivel az emberek szívesebben részesítették előnyben az online ügyintézést. Új szolgáltatás lett az azonnali fizetések rendszere, amely lehetővé teszi a másodpercek alatti utalásokat.

A digitalizációval párhuzamosan a biztonság kérdése is kulcsfontosságúvá vált. A bankok rengeteg erőforrást fordítanak a kiberbiztonság fejlesztésére, hogy megvédjék ügyfeleiket a csalásoktól, hackerektől és adatlopástól.

Ebben a digitális forradalomban is megőriztük közösségi értékeinket. Nem csupán egy haladó fintech-megoldásokat kínáló bank vagyunk, hanem egy olyan intézmény, amely ötvözi a digitalizáció kényelmét az etikus, társadalmilag tudatos pénzügyi szemlélettel.

A jövő bankolása: Emberközpontú pénzügyek

A következő évtizedekben a pénzügyi világ tovább fog alakulni. Számunkra azonban az alapértékek, mint az ügyfélközpontúság, a közösségi szemlélet és a fenntarthatóság, továbbra is meghatározók maradnak. Ahogy az elmúlt 30 évben, úgy a következő három évtizedben is célunk, hogy az ügyfeleink ne csupán banki szolgáltatásokat kapjanak, hanem egy olyan pénzügyi közösség részesei lehessenek, amely a profit mellett az emberekről és a környezetről is gondolkodik.
A MagNet Bank 30. születésnapja nemcsak egy jubileum, hanem egy bizonyíték arra, hogy a pénz világában is lehet másképp gondolkodni: emberközpontúan, összetartóan és felelősen.

„Büszke vagyok arra, hogy ilyen régóta részese lehetek ennek a folyamatosan megújuló, innovatív és felelősségteljes közösségnek. A MagNet Bank története nem csupán a technológiai újítások sikersztorija, hanem annak a közösségi szellemnek az ünneplése is, amely minden nap inspirál minket arra, hogy ügyfeleink és társadalmunk érdekében jobbá tegyük a világot. Ahogy visszatekintünk az elmúlt 30 évre, izgatottan várjuk, mit tartogat számunkra a jövő, hiszen a változás sosem áll meg, és minden új kihívás egyben lehetőség is arra, hogy még erősebb közösséggé váljunk.”

A fotót Mayer András készítette.