Biztonságban az e-kereskedelemben

Tanácsok az e-kereskedelmi vállalkozások részére

Az EUROPOL, a Magyar Bankszövetség és a magyar bűnmegelőzési szervek közös kampányukban az e-kereskedelem lehetséges veszélyeire, illetve ezek megelőzésének lehetőségeire hívják fel a figyelmet.

Letölthető infografikájuk a bejegyzés végén található, az alábbiakban pedig igyekszünk összegezni az e-kereskedelemmel foglalkozó vállalkozások számára a legfontosabb tudnivalókat és hasznos információkat:

1) A vállalkozásunk felkészítése

Bármire vállalkozol is, az üzleti gondolkodásod alapja jó eséllyel valamilyen termék vagy szolgáltatás értékesítése, vagyis pénzre váltása lesz. Ehhez a kínálatodnak láthatónak kell lennie: nem mindegy azonban, hogy ezt milyen weboldal, webshop vagy online piactér segítségével oldod meg.
Ebben a szegmensben sajnos nagyon gyakran derül ki, hogy ami elsőre olcsónak tűnik, az hosszú távon sokkal drágább, ezért érdemes minden lépést nagyobb távlatban, annak várható megtérülését nagyobb időtávon is megvizsgálni – ha most nem jegyeztetsz be védjegyet a céged nevére és logójára, ha nem megbízható szervereken futó, vagy jogi szempontból kifogásolható piacteret választasz, ha a fizetés és szállítás során nem a bizonyítottan biztonságos megoldások mellett voksolsz, azok később mind, mind jelentős többletköltségeket, és forintra talán le sem fordítható renoméveszteséget jelenthetnek.

Szükség esetén érdemes lehet megfontolni az első lépéseknél külső források bevonásátis akár a biztonságos, és ennek köszönhetően hosszú távon is fenntartható megoldások megvalósítására.

2) A védekezés: a kiberbiztonságról

Miután létrehoztad weboldaladat, webshopodat vagy profilodat egy gyűjtőoldalon, azt a továbbiakban üzemeltetni, karbantartani is szükséges. Az ezeken a felületeken megvalósuló esetleges visszaélések számodra is komoly veszélyforrást jelenthetnek, de az ügyfeleid adatainak nem GDPR-kompatibilis gyűjtése és/vagy tárolása esetén is könnyen bajba kerülhetsz.

Az adat érték, legyen az az adat a kínált termékeink árukészlete, specifikációja, vagy az ügyfeleink lakcíme, ezek őrzése pedig közös feladatunk és felelősségünk. Vedd igénybe szakértők segítségét, készíts rendszeres mentéseket, figyelj a jelszavaidra, tájékoztasd megfelelően az oldalad látogatóit, és vond be a folyamatokba a csapatod többi tagját is.

3) Biztonságos pénzforgalom

A megfelelő fizetési megoldások és a logisztikai partner kiválasztása a biztonságos e-kereskedelem szempontjából kritikus fontossággal bírnak – ismerd meg őket alaposan, mielőtt döntést hozol!

Érdemes szakmai csoportokban tájékozódni a versenytársaid, a szegmens többi szereplője által preferált gyakorlatokról, a személyes tapasztalataikról, és ezek alapján feltérképezni a szóba jöhető lehetőségeket. Ezek értékelése során pedig a biztonság legyen a legfontosabb, mindent felülíró szempont: válassz olyan szolgáltatót, aki a munkád eredményének sikeres célba juttatásában, és ellenértékének összesítésében, nem pedig az elutalt, de meg nem érkezett összegek növelésében, illetve a szállítással kapcsolatos ügyfélpanaszok gyarapításában segít.

Egy rossz fizetési, vagy szállítási élmény amellett, hogy komoly veszélyforrás, az ügyfélélményt olyan mértékben is ronthatja, hogy az a vállalkozásoddal fonódjon össze – és annak a hitelét rontva, annak értékét csökkentse. Ne kockáztass, menj biztosra!

Tanácsok az e-kereskedelmi vállalkozások részére