Amikor mindenki a kincset keresi a szivárvány tövében

A rainbow washing egy hasonló jelenség, mint a green-washing a környezetvédelmi kérdésekben: de miért fontos ez számunkra, miért érdemes - szükséges - foglalkozni vele?

Mit jelent az, hogy rainbow washing?

Akkor használjuk ezt a kifejezést, amikor egy cég vagy szervezet minimális erőfeszítés mellett, valódi, kézzelfogható eredményekre való törekvés nélkül használ szivárványszíneket és/vagy -képeket a reklámjai, termékei és szolgáltatásai felületein annak érdekében, hogy az ezekre az üzenetekre nyitott fogyasztói, vásárlói, ügyfelei szemében néhány, későbbiekben profitra cserélhető pirospontot szerezzen.

Júniusban, a Nemzetközi Pride Hónap napjai alatt különösen gyakran találkozhatunk ezzel a jelenséggel - ilyenkor a szokásosnál is több cég és szervezet igyekszik valamilyen módon kivenni a részét a tematikus hónapban megvalósuló rendezvényekhez, párbeszédekhez, sajtómegjelenésekhez és eseményekhez kapcsolódó médiazajból.

Mit jelképez a szivárványos zászló?

Ahogy a szivárvány is minden kultúrában felismerhető, az égbolton messziről látható, úgy célja a szivárványos zászlónak is a láthatóság, az elfogadás segítése: hogy tagadás és rejtőzködés helyett támogassa viselőjét abban, hogy az lehessen, aki - hogy senki ne kényszeríthesse önmaga megtagadására, személyisége fontos részeinek elrejtésére, legyen az LMBTQI, a szivárványhoz hasonlóan színes és sokszínű közösségének, vagy támogatóinak értékes tagja.

A szivárvány színeivel díszített zászló az LMBTQI közösség tagjainak történelmi korokra visszanyúló ellenállásának állít emléket - 1978-ban tervezték az első verzióját, ami 1994-ben (megalkotója, Gilbert Baker ekkor, a Stonewall-lázadások 25. évfordulójára készített belőle egy 1 mérföld hosszúságú változatot) vált a fentiek, ennek részeként pedig a minden embert megillető, alapvető és egyenlő jogok melletti kiállás hivatalos szimbólumává.

Így ne tegyük pénzzé a szivárványt is

Azok a márkák, termékek, szervezetek, amik nem csak kommunikációs hasznot remélnek egy-egy szivárványos bejegyzéstől, jellemzően az év többi hónapjában is aktívan tesznek azért, hogy a nyitottság - vagyis annak a rögzítése, hogy mások megítélése során a másik ember neme, életkora, szexuális orientációja, nemzeti, etnikai hovatartozása vagy származása, politikai, vallási vagy más meggyőződése, fizikai és egyéb adottsága nem bírhatnak jelentőséggel - közös, alapvető értékünk legyen.

Épp ezért, ha szeretnénk megtalálni az évnek ebben a szakában jellemző médiazajban a valóban, tetteikben és vállalásaikban is ezt képviselő hirdetőket, néha nehéz dolgunk lehet: bár cégként akkor is fontos lehet egy szivárványosra cserélt profilfotóval való kiállás a megkülönböztetés minden formája ellen, ha más, aktív tett nem kapcsolódik ehhez a vállaláshoz, ezt érdemes mindig az adott szervezet egyéb megnyilvánulásai, és reális lehetőségei tükrében mérni.

Számos márka és vállalat például saját, tematikus termékekkel is a piacra lép ilyenkor - de vajon mit tesz aztán az ebből befolyó összeggel? Arról van szó csupán, hogy szivárványosra cseréli valamelyik zászlóshajó-termékét, és a limitált kiadásra apellálva ettől a bevételei növekedését várja, vagy az adott terméket támogatói árucikké alakítja, és az abból befolyt összeget egy leszbikus, meleg, biszexuális, transznemű, queer és interszexuális embereket segítő szervezetnek adományozza?

Hogyan tehetsz érdemben azért, hogy az LMBTQI közösség tagjainak jogai valóban érvényesüljenek?

A Nemzetközi Pride Hónap egyik legfontosabb célja 2022-ben is az LMBTQI emberek társadalmunkban elfoglalt helyének, ebből fakadó helyzetének megértése, és az ebből fakadó felismeréseken alapuló szükségleteinek megismerése; az, hogy ezek következtében a hátrányos megkülönböztetésük elleni fellépés, jogaik védelme és érvényesítése közös célunk és feladatunk legyen. Hogy társadalmunk minden tagjának jó legyen a közösségünkben élni: abban a közösségben, amelyik olyan lesz, amilyenné alakítjuk.

Hazánkban is számos szervezet dolgozik ezen, jellemzően legnagyobb arányban önkéntes alapon, illetve pro bono partnerek segítségével - ezen egyesületek, alapítványok, civil szervezetek és társadalmi vállalkozások számára éppen emiatt különösen fontos a magánszemélyek, illetve a döntési helyzetben lévő céges szereplők támogatása, legyen az anyagi, materiális, szakmai vagy elvi.

Ha a MagNet Banknál is vezetsz számlát, ezt a segítséget 2, hazánkban egyedülálló, automatikus módon is biztosíthatod. Nálunk minden lakossági bankkártya egyben segítő bankkártya is: a MagNet bankszámlákhoz járó különleges ügyféljogok egyikeként ez a feature abban segít, hogy minden bankkártyás vásárlásoddal egy általad választott jó ügyet, célt vagy szervezetet támogathass a bank pénzéből. A másik ilyen, szintén az ügyfeleinknek biztosított különleges döntési jogot a nálunk számlát vezetők a Közösségi Adományozási Programunk keretei között gyakorolhatják: a MagNet ügyfeleként a bank éves nyeresége 10%-nak Rád eső részéből egy évente egyszer általad megjelölt civil szervezetet támogathatsz.

Mindezekkel azt segíted, hogy azon túl, hogy ebben a hónapban valamilyen szivárványos formában biztosítod az LMBTQI közösség tagjait a szimpátiádról és a szolidaritásodról, az év többi, jóval szürkébb hónapjában is legyen lehetősége a közösségünknek az Őket érő jogsértések, megkülönböztetések elleni kiállásra, és egy egyenlőbb, nyitottabb, elfogadóbb társadalom kialakítására.