Kedves Ügyfelünk, kérjük tájékozódj a 2024. 2.féléves bankkártya karbantartásokkal érintett időszakokról itt. 

Részletek

MUNCH - Ételmentéssel a klímaválsággal szemben

A Munch egy ételmentő app és honlap, amin kedvezményesen lehet olyan minőségi ételeket beszerezni pékségekből, boltokból, éttermekből és cukrászdákból, amelyek máskülönben a kukában végeznék. Az ételpazarlás globális szinten az üvegházhatású gáz kibocsátás kb. 8%-áért felelős, ezért, ha ételt mentünk a pazarlástól, azzal egy fontos lépést teszünk a környezetért és nem utolsó sorban a pénztárcánk is hálás érte.

{{timeAgo}} 2024. június 28.

Ha kulcsszavakkal kellene körülírnotok, hogy mit képvisel a Munch, melyek lennének azok a szavak?

Ételmentés, Fenntarthatóság, Innováció, Találékonyság

Meséltek kicsit a csapatról, kikből áll, mi köt össze titeket?

A Muncsapat ma már több, mint 70 főt számlál és 3 országban vagyunk jelen, most indulunk a negyedikben új, helyi munkatársakkal. 2020-ban négy akkor még egyetemista alapította a Munch-ot, a Covid közepén, majd 2-3 hónap múlva egy velük együtt nagyjából 10 fős csapat gyűlt össze. Azokat az időket azzal a hasonlattal jellemezném, hogy fellőttünk egy rakétát, amit repülés közben raktunk össze. Mind hittünk az ötletben és lelkesített minket, hogy egy olyan startupot építünk, amivel a környezetért teszünk és amivel megfizethetőbbé válnak jó ételek. Ez a lelkesedés hajtott minket és a nyitottságunk arra, hogy tanuljunk másoktól, de merjünk kipróbálni “bátor” ötleteket is. Az egyik mottónk a “do more with less”: arra motiváljuk saját magunkat, hogy kevés erőforrásból is a lehető legjobbat hozzuk ki. Ahogy a Munch és a csapat nőtt, rájöttünk, hogy az eszmék, amik alapvetéssé váltak köztünk, nem feltétlen magától értetődőek és fontos megismertetni őket az újonnan csatlakozókkal is. Mostanra ez is bevett folyamattá vált és továbbra is remek csapat áll a Munch mögött, csak jóval nagyobb! Van olyan MunCsapattag is, aki az egyik első felhasználónk volt és hatalmas Munch rajongó, most pedig a marketing csapat egy oszlopos tagja.

Milyen statisztikai adataitok vannak az ételpazarlás terén?

Az ételek kb. egy harmadát nem eszi meg senki. Az ételpazarlás a globális üvegházhatású gáz kibocsátás kb. 8%-áért felelős (az Our World in Data adatai alapján), ez nagyjából annyi, mint amennyi kibocsátással az autós és buszos személyi közlekedés jár együttvéve. Egy átlagos magyar kb. 68 kg ételt dob ki évente. Az ételpazarlás veszteség a környezetnek, az embereknek és a vendéglátóhelyeknek is. A Munch-on pedig már több, mint 1.3 millió ételcsomagot mentettünk meg a pazarlástól.

Hogyan veszi fel a Munch ez ellen a küzdelmet? Milyen globális megoldásokat látnátok eredményesnek?

A Munch megoldása egyszerű, de nagyszerű: a boltok és vendéglátóhelyek felteszik a Munch app-ra az el nem adott ételeiket meglepetéscsomag formájában, 40-70% kedvezménnyel, a felhasználók (vagyis az ételmentők) pedig lefoglalják, kifizetik, majd átveszik az ételt. Azért meglepetéscsomagok a munchok, mert azt meg tudják becsülni a partnereink, hogy nagyjából mennyi étel szorul megmentésre a nap végén, de azt nem, hogy pontosan mi. Vegyük egy bisztró példáját, ahol A, B és C menü van és mondjuk nagyjából 50 vendégre számítanak ebédidőben. Mivel azt szeretnék, hogy az ebédidő végén érkezőknek is legyen választék, 60 adagra valót főznek és a fennmaradó 10 adagot a Munch-on keresztül adják el, de az már csak az ebédidő végén derül ki, hogy melyik menüből maradt. Tehát a Munch-on kedvezményesen szerezhetünk be olyan ételeket, amik még teljesen jók, de nélkülünk a kukában végeznék. Mi az ételmentésre egy okos, kreatív megoldásként és egy kicsit életstílusként is tekintünk. Nem véletlen, hiszen az ételpazarlás nem áll meg a boltok ajtajánál, hanem nagyon is jelen van a háztartások konyháiban is. A social media felületeinken és egyéb kommunikációs csatornákon ételmentő tippeket is osztunk meg, ezekkel az a célunk, hogy rámutassunk, hogy a hétköznapi életünkben mennyi ételt dobunk ki feleslegesen, mennyi részét nem használjuk fel az ételeknek és mennyire egyszerűen elkerülhető lenne ez. Nagyon örülünk neki, mikor látjuk, hogy az emberek kipróbálják ezeket a tippeket, vagy esetleg a saját ételmentő receptjeiket osztják meg a Facebook közösségünkben. Az ellátási lánc másik irányába, a gyártók, nagykereskedők és forgalmazók felé is kitekintünk már, hiszen ezeknél a szereplőknél is felmerül a pazarlás problémája. Nemrég indítottuk el a Munch Market-et, ahol az imént említett szereplők megmentésre váró termékeit lehet beszerezni kedvező áron. Mivel ezeknek a partnereinknek nincs egyszerűen kivitelezhető átvételi pontja, a Munch Market-en házhozszállítás is van, illetve a meglepetéscsomagok mellett itt saját magunknak is válogathatunk, összeállíthatunk csomagot. A Munch Market-re olyan termékek kerülnek, amik például túl közeli lejáratúak lennének, mire a boltok polcaira érnének, sérült a csomagolásuk, vagy éppen már nem szezonálisak. Azt szeretnénk elérni, hogy a muncholás minél több embernek jelenthesse azt, hogy a környezetért tenni nem feltétlen jár lemondásokkal, vagy okoz extra költséget, épp ellenkezőleg; akár a napod fénypontja is lehet!

Mi az, amit egyéni szinten tenni tudunk az ételpazarlás és túlfogyasztás ellen?

Természetesen muncholhatunk! Az, hogy az ételmentés ilyen formája igévé vált, azt mutatja, hogy mennyi embernek szolgáltat praktikus megoldást a Munch app az ételpazarlás és persze az élelmiszer költségek csökkentésére. Emellett pedig érdemes odafigyelni a konyhánkban is néhány alapvető dologra. Például hasznos megtanulni, hogy különböző ételeket hogyan érdemes tárolni, hogy tovább maradjanak fogyaszthatók, megtervezni a bevásárlást és előtte benézni a hűtőbe, és kifejleszteni azt a kreativitást, amire ahhoz van szükség, hogy abból tudjunk jó ételt készíteni a legkevesebb kiegészítéssel, ami épp otthon (vagy egy zöldség munchban) van. Do more with less.

Mit gondoltok a ti generációtok és az utánatok jövő generációk belenőnek a környezettudatosságba, könnyebb bevonni őket ebbe a szemléletbe?

Remélem, hogy így van és látok erre utaló jeleket. Mára már széleskörűen elfogadott tény, hogy a klímaváltozást jelentős mértékben az emberiség okozza, és ennek az egyik alapvető oka a túltermelés. Ezt a Z és az utána következő generációk már alapvetésként ismerik meg. Viszont az is igaz, hogy már a nagymamáinknak is vannak különböző újrahasználathoz vagy épp ételmentéshez hasznos praktikái, tehát ez ilyen szempontból nem újdonság, és sok népszerű kulturális befolyás, ami a fiatalokat éri, pedig pazarló életmódra és materializmusra épül. Tehát nem merném kijelenteni, hogy a következő generációk majd mindent rendbe tesznek. Viszont mi megtesszük, ami tőlünk telik és amikor olyan visszajelzéseket olvasunk szülőktől a Facebook csoportjainkban, hogy az a legjobb a muncholásban, hogy a 4 éves gyereküknek azt tanítják, hogy a pazarlást el kell kerülni, az mindenképp pozitív visszajelzés. Az is fontos, hogy egyetemisták köreiben népszerű a Munch, mert azt az üzenetet szeretnénk közvetíteni, hogy az ételmentés okos megoldás, amin keresztül új helyeket, ételeket fedezhetnek fel és tehetnek a fenntarthatóságért (meg persze spórolhatnak) és úgy tűnik, ez sokak szerint menő.

Hogyan fogjanak bele a muncholásba azok, akiknek ez teljesen újkeletű?

Érdemes először azt kitalálni, hogy milyen típusú ételt keresünk. Péktermék? Desszert? Zöldségek? Az app-ban kategóriák szerint válogathatunk, úgyhogy kiválaszthatjuk azt a típusú csomagot, amivel nem igazán lőhetünk mellé. Szintén érdemes rákeresni a kedvenc kávézónk, bisztrónk vagy cukrászdánk nevére a Munch app-ban, hiszen ha fent vannak, akkor bingó, meg is találtuk az ideális első munchot! Hasznos lehet még a Munch ételmentő Facebook csoportjaink egyikéhez csatlakozni. Budapestnek és minden vármegyének külön ételmentő Facebook csoportot tartunk fenn, ahol az emberek megosztják egymással, hogy mi volt a meglepetés csomagjukban, így a következő muncholókat már nem éri akkora meglepetés. Általánosságban véve pedig azt tanácsolom az új muncholóknak, hogy tekintsenek erre egy kalandként, ami ha szokássá válik, nem csak a pénztárcájuknak és a Földnek kedvez, hanem feldobhatja a hétköznapjaikat is!

Az interjút Török Lejla készítette. Válaszol: Bélavári Virág, Global creative and content lead, Munch.

A hangulatfotókat a munchokról Volom Sára készítette, a csapatfotókat és az egyéni képet pedig Orbán Gellért.