Kedves Ügyfelünk! Foglalj időpontot pár kattintással a fiókjainkba ITT.

Részletek

Digitális nevelés? De hogyan?

Hogyan segíthetünk a fiatalabb generációnak abban, hogy tudatosabban használják a digitális világ adta eszközöket? Még kevés információnk van arról, milyen hatása lesz az okos kütyüknek a felnövekvő generációra, de azt már tudjuk, hogy óvatosan kell bánnunk velük.
Erre taníthatjuk meg gyerekeinket is Tóth Dániel pszichológus segítségével, aki Digitális Nevelés címmel írt kétkötetes könyvet a témában.

{{timeAgo}} 2024. október 13.

Mesélj kérlek a könyvedről! Hogyan jött a téma?

Egyszerű. Előbb voltam szenvedélyes videojátékos, minthogy pszichológiai tanulmányaimat megkezdtem volna.
Így, amikor az egyetemen először kutatási témát lehetett választani ez rögtön adta magát. Aztán, ahogy egyre jobban beleástam magam, egyre mélyebbre mentem a témában, egyrészt nekem is egyre több kérdésem lett, másrészt láttam, hogy ez mennyire hiányterület, mennyi a kérdőjel és a tévhit még a szakemberek fejében is, és akkor mit csináljon az átlag tanár vagy szülő. Ahogy elkezdtem pszichológusként dolgozni, ez csak megerősödött. Éveken át egyesével igyekeztem segíteni az embereknek, majd elkezdtem előadásokat tartani, aztán 2015-ben belekezdtem az online ismeretterjesztésbe is cikkek, videók formájában. Végül a covid alatt érett be, hogy szedjük össze az eddigi tapasztalatokat és öntsük azt könyv formába.

Miért fontos olvasmány a mai szülőknek? Milyen tudás birtokába kerülnek, ha elolvassák? Mire készíted fel őket általa?

Internet, social média, vezeték nélküli kütyük, AI. Soha az emberi történelem során nem volt ennyi változás, ilyen rövid idő alatt. Míg korábban évszázadokon át működött az, hogy szülőként tovább adtuk azt, amit mi kaptunk (hiszen nem sokat változott a világ), az elmúlt évtizedekben többször is mindent átírt a technológia.
Ezzel egyidejűleg kijelenthetjük, hogy a mai átlag szülő 0 felkészítést kapott a digitális világ kihívásaira, ami olyan mintha úgy kellene a gyerekünknek megtanítani a biztonságos közlekedést, hogy mi sem tudjuk mi a különbség egy bicikli és egy kamion között.
Az oktatás, egészségügy, jogrend stb. szintén kb 20 éves lemaradásban kullog a technológia mögött. Bár nem ismerek olyan szülőt aki 30-40 éves mobiltelefont, számítógépet vagy windows-t használna, szülők ezrei próbálják meg a szüleiktől kapott nevelési eszközökkel és "szoftverekkel" nevelni a gyerekeket.
Erre a problémára kínál megoldást a könyv, mint egy gyors nevelői szoftverfrissítés.

Hogyan lehet egy szülőnek lépést tartania a fejlődéssel, a trendekkel, a gyermekével? Mivel/hogyan lehet csökkenteni a generációs szakadékot?

Az egyik legjobb módszer, ha a fiatalokat ebben szövetségesünkké tesszük. Ha nyitva tartunk egy rendszeres kommunikációs csatornát a digitális dolgokról, akkor a fiatal fogja hozni a legújabb jelenségeket, legyen az egy új sorozat, influencer vagy életveszélyes netes kihívás. Ha nem csak azt kérdezzük meg a gyerektől hogy "mi volt a suliban", amire a válasz a "semmi", hanem megkérdezzük, hogy milyen érdekes videót látott a neten, mit mondott a kedvenc influencere, hogy áll a csapata az x online játékban, mi volt éjjel az iskolai viber csoportban stb., máris sokkal többet tudunk meg a gyerek lelki életéről.
A könyv elolvasása abban is segít, hogy a szülő értse is azt amiről a gyerek beszél.

Szerinted mi ma a legnagyobb kihívás a fiataloknak? Hogyan lehet az útjukat egyengetni úgy, hogy könnyebb legyen nekik?

A digitális világ teljes értékű felnőttnek tekinti a 15 éves, de a 10 vagy 5 évest is. Ezért nagyon fontos, hogy ne hagyjuk magukra őket a digitális világban. Ha így teszünk, akkor annak farkastörvényei szerint fognak mauglisodni, pl.: annyit érsz, ahány like-od van, bármit megtehetsz következmények nélkül stb.
A mai fiataloknak tehát nagyon nagy szüksége van az útmutatásra és a keretekre. Legyen otthon egy digitális házirend, legyen rendszeres kommunikáció a digitális élményekről szokásokról. Ne legyen vakfolt a gyerekek digitális élete.

Milyen képességekre van a mai fiataloknak leginkább szükségük? Hol/hogyan tudják megszerezni?

Az, ami pszichológiai szempontból ahhoz kell, hogy valaki jól boldoguljon munkában, magánéletben leginkább az érzelmi intelligencia életkészségei mentén leírható.
A jól megdolgozott önismeret, stabil önbecsülés, a jó kommunikációs készségek, az emberi kapcsolatok és konfliktusok minőségi kezelésének képessége, a megfontolt döntéshozás képessége és a stressz-fájdalom-csalódás kudarc stb. negatív élmények feldolgozásának képessége.
A digi világ mindegyik helyett kínál ma egy instant üres alternatívát.
Önismeret helyett a látszat, önbecsülés helyett a like vadászat, kommunikáció helyett "lol", minőségi kapcsolatok helyett több száz social média barát szimulált élménye, döntéshozásban a pillanatnyi kielégülés priorizálása, és a problémák nehézségek megdolgozása helyett a digi dopaminba menekülés (ami egyébként kórházi körülmények között tesztelten bizonyos mértékben megállja a helyét szorongásoldók és fájdalomcsillapítók mellett), mintegy univerzális testi-lelki fájdalomcsillapító.
Amire a legnagyobb szükségük van, hogy ne hagyjuk őket magukra, tanítsuk meg őket tudatosan használni ezeket az eszközöket, tegyük mellé szülőként-tanárként azokat a múltszázadi értékeket (pl: őszinteség, becsületesség, tisztelet, türelem, kedvesség vagy akár a kitartás a kemény munka erénye), amire a digi aligha neveli őket.
Mindebben nagy segítség lehet a Digitális Nevelés könyv, a nevelés kérdéseiben 0-18 éves korig.

Bővebb információk Tóth Dániel könyvéről:

Iskolák, óvodák ingyenesen igényelhetik a könyvet  itt.

Szülők tanárok számára hasznos segítség lehet a Digitális Nevelés Szülői klub.

A Digitális Nevelés: Útikalauz az internet, videojátékok és okoskütyük útvesztőjéhez c. könyvbe itt lehet belenézni, belehallgatni.