PSD2


Fontos változások a betétikártya (bankkártya), internetbanki (NetBank) és mobilalkalmazási szolgáltatás(MobilBank) használatban

Tisztelt Ügyfelünk!

Jelen összefoglalónkban tájékoztatjuk a PSD2 irányelv hatályba lépése miatt bekövetkező, a bankszámla és bankkártya használatot érintő fontos változásokról. Annak érdekében, hogy 2019. szeptembertől is fennakadás nélkül tudja intézni napi pénzügyeit a MagNet Banknál, kérjük, hogy figyelmesen olvassa el az alábbiakat!

AZ ÜGYFELEKET ÉRINTŐ VÁLTOZÁSOK

A) MAGNET NETBANK HASZNÁLAT

1. NetBank-ba történő belépéshez SMS vagy PUSH üzenetben kapott Megerősítő Kódszó megadása kötelező, enélkül a belépés nem lehetséges.

Mikortól: 2019. szeptember 14-e 00:00 órától.

Az Ön teendője: 

  • 2019. szeptember 14-ig: Minél előbb, de lehetőleg 2019. szeptember 14-ig ellenőrizze, hogy az általunk nyilvántartott, biztonsági kódok kiküldésére használható mobilszáma megfelelő/rendelkezésre áll-e. Az ellenőrzést bankfiókjainkban, illetve a NetBank felületen (Személyes/Mobilszámok megadása menüpont) tudja megtenni. 

A Megerősítő Kódszót díjmentes PUSH üzenet formájában is meg tudjuk küldeni az Ön kérésére. Feltétlenül javasoljuk, hogy a NetBankban állítsa be a PUSH üzenet fogadásának lehetőségét is (Személyes/Kódszó üzenet menüpont).

  • 2019. szeptember 14-től: Ha még nem adott meg aktuális mobilszámot a biztonsági kódok kiküldéséhez, illetve nem állította be a PUSH üzenet küldésének lehetőségét is, akkor feltétlenül mielőbb tegye azt meg (ld. előző pont). 

A NetBank belépéshez a Felhasználónév és Jelszó megadása mellett az SMS vagy PUSH üzenetben kapott Megerősítő Kódszó megadása is kötelező. 

Felhívjuk szíves figyelmét, hogyha Ön nem, vagy helytelen mobilszámot adott meg, akkor NEM fog tudni belépni a NetBankba!

2. Banki megbízásokhoz a NetBankban SMS-ben vagy PUSH üzenetben kapott Aláíró Kódszó megadása kötelező.  

Mikortól: 2019. szeptember 14-e 00:00 órától.

Az Ön teendője: 

  • 2019. szeptember 14-ig: Minél előbb, de lehetőleg 2019. szeptember 14-ig ellenőrizze, hogy az általunk nyilvántartott, biztonsági kódok kiküldésére használható mobiltelefonszáma megfelelő/rendelkezésre áll-e. Az ellenőrzést bankfiókjainkban, illetve a NetBank felületen (Személyes/Mobilszámok megadása menüpont) tudja megtenni. 

A Megerősítő Kódszót díjmentes PUSH üzenet formájában is meg tudjuk küldeni az Ön kérésére. Feltétlenül javasoljuk, hogy a NetBankban állítsa be a PUSH üzenet fogadásának lehetőségét is (Személyes/Kódszó üzenet menüpont). 

  • 2019. szeptember 14-től: Ha még nem adott meg aktuális mobilszámot a biztonsági kódok kiküldéséhez, illetve nem állította be a PUSH üzenet küldésének lehetőségét is, akkor feltétlenül mielőbb tegye azt meg (ld. előző pont). 

A NetBankban a következő banki műveletekhez SMS-ben vagy PUSH üzenetben kapott Aláíró Kódszó megadása kötelező: forint és deviza átutalás, átvezetés, csekkbefizetés, bankkártya aktiválás és limitmódosítás.

Felhívjuk szíves figyelmét, hogyha Ön nem, vagy helytelen mobilszámot adott meg, akkor NEM fog tudni átutalni, bankkártyát aktiválni és bankkártya limitet módosítani a NetBankban!

3. Megszűnik az előrenyomott kódszólista: nem igényelhető új kódszólista és a korábban igényelt kódszavak érvényüket vesztik, nem használhatók. 

Mikortól: 2019. szeptember 14-e 00:00 órától.

Az Ön teendője: 

  • 2019. szeptember 14-ig: Minél előbb, de lehetőleg 2019. szeptember 14-ig ellenőrizze, hogy az általunk nyilvántartott, biztonsági kódok kiküldésére használható mobiltelefonszáma megfelelő/rendelkezésre áll-e. Az ellenőrzést bankfiókjainkban, illetve a NetBank felületen (Személyes/Mobilszámok megadása menüpont) tudja megtenni. 

Az Aláíró és Megerősítő Kódszavakat díjmentes PUSH üzenet formájában is meg tudjuk küldeni az Ön kérésére. Feltétlenül javasoljuk, hogy a NetBankban állítsa be a PUSH üzenet fogadásának lehetőségét is (Személyes menüpont/Kódszó üzenet menüpont). 

  • 2019. szeptember 14-től: Ha még nem adott meg aktuális mobilszámot a biztonsági kódok kiküldéséhez, illetve nem állította be a PUSH üzenet küldésének lehetőségét is, akkor feltétlenül mielőbb tegye azt meg (ld. előző pont).

NetBank és Mobilbank belépéséhez, tranzakciók/megbízások jóváhagyásához nem tud korábbi kódszólistán szereplő kódszót használni, helyette SMS-ben vagy PUSH üzenetben kapott Aláíró vagy Megerősítő Kódszó megadása szükséges. Új kódszólistát NetBank felületen nem tud igényelni, a korábbi Kódszó kezelés menüpont megszűnik.

4. 2019. szeptember 14-től Hitelesített levélben nem kérhető átutalás, átvezetés, bankkártya tiltás és bankkártya limitmódosítás.

Mikortól: 2019. szeptember 14-e 00:00 órától.

Az Ön teendője: 

  • 2019. szeptember 14-ig: Minél előbb, de lehetőleg szeptember 14-ig ellenőrizze, hogy az általunk nyilvántartott, biztonsági kódok kiküldésére használható mobiltelefonszáma megfelelő/rendelkezésre áll-e. Az ellenőrzést bankfiókjainkban, illetve a NetBank felületen (Személyes/Mobilszámok megadása menüpont) tudja megtenni. 

A tranzakciók jóváhagyásához szükséges Aláíró Kódszót díjmentes PUSH üzenet formájában is meg tudjuk küldeni az Ön kérésére. Feltétlenül javasoljuk, hogy a NetBankban állítsa be a PUSH üzenet fogadásának lehetőségét is (Személyes/Kódszó üzenet menüpont). 

  • 2019. szeptember 14-től: Ha még nem adott meg aktuális mobilszámot a biztonsági kódok kiküldéséhez, illetve nem állította be a PUSH üzenet küldésének lehetőségét is, akkor feltétlenül mielőbb tegye azt meg (ld. előző pont).

A NetBankban megszűnik annak a lehetősége, hogy Hitelesített levélben vagy hitelesítés nélküli levélben (Személyes/Levelezés/Új levél írása menüpont) átutalási, átvezetési megbízást adjon vagy bankkártyájának letiltásáról, illetve limitjének módosításáról rendelkezzen. 

B) BANKKÁRTYA HASZNÁLAT

5. Az interneten történő bankkártyás vásárláshoz SMS-ben kapott 3D SecureCode megadása kötelező. 

Mikortól: Várhatóan 2020. szeptember 14-től. A bevezetés pontos időpontjáról a későbbiekben adunk tájékoztatást.

Az Ön teendője: 

  • Minél előbb ellenőrizze, hogy az általunk nyilvántartott, biztonsági kódok kiküldésére használható mobiltelefonszáma megfelelő/rendelkezésre áll-e. Az ellenőrzést bankfiókjainkban, illetve a NetBank felületen (Személyes/Mobilszámok megadása menüpont) tudja megtenni.
  • Az interneten történő bankkártyás vásárláshoz a korábban is szükséges adatok mellett (név, kártyaszám, kártya lejárata, CVC/CVV kód) egy további, SMS üzenetben kapott biztonsági kód (ún. 3D SecureCode) megadása is kötelező lesz.  

6. Egyérintéses (PayPass) bankkártyás fizetés esetén az egymást követő ötödik vásárlástól kezdődően a terminál PIN kódos azonosítást kérhet. 

Mikortól: 2019. szeptember 14-től

Az Ön teendője: 

  • 2019. szeptember 14-től: Az erős ügyfél-hitelesítés (pl. PIN kód) utolsó alkalmazása óta az egymást követő ötödik egyérintéses (PayPass) bankkártyás fizetésnél a PIN kódot meg kell adni, amennyiben a kereskedő POS terminálja kéri. Az ezt követő minden egymást követő ötödik egyérintéses fizetési tranzakciónál ugyanez a szabály. Amennyiben a tranzakció során a Terminál elutasítja az Ön egyérintéses tranzakcióját, kérjük a tranzakciót ismételje meg chip használatával.

C) MAGNET MOBILBANK HASZNÁLAT

7. A MobilBankba történő új vagy ismételt bejelentkezéshez SMS üzenetben kapott Megerősítő Kódszó megadása kötelező, a bejelentkezés a kód megadása nélkül nem lehetséges.

Mikortól: 2019. szeptember 14-e 00:00 órától.

Az Ön teendője:

  • 2019. szeptember 14-ig: Minél előbb, de lehetőleg szeptember 14-ig ellenőrizze, hogy az általunk nyilvántartott, biztonsági kódok kiküldésére használható mobiltelefonszáma megfelelő/rendelkezésre áll-e. Az ellenőrzést bankfiókjainkban, illetve a NetBank felületen (Személyes/Mobilszámok megadása menüpont) tudja megtenni, Mobilbankban a mobilszám nem ellenőrizhető/módosítható.
  • 2019. szeptember 14-től: Az első és az ismételt MobilBank bejelentkezés esetén, amikor NetBank Felhasználónév és Jelszó megadása is szükséges, akkor az SMS üzenetben kapott Megerősítő Kódszó megadása is kötelező. 

Felhívjuk szíves figyelmét, hogyha Ön nem, vagy helytelen mobilszámot adott meg, akkor a MobilBankba újonnan vagy ismételten NEM tud bejelentkezni. 

8. A MobilBankban adott banki megbízásokhoz – SMS-ben vagy PUSH üzenetben kapott – biztonsági ún. Aláíró Kódszó megadása kötelező, vagy a megbízást ujjlenyomat-alapú azonosítással kell aláírni.  

Mikortól: 2019. szeptember 14-e 00:00 órától.

Az Ön teendője: 

  • 2019. szeptember 14-ig: Minél előbb, de lehetőleg 2019. szeptember 14-ig ellenőrizze, hogy az általunk nyilvántartott, biztonsági kódok kiküldésére használható mobiltelefonszáma megfelelő/rendelkezésre áll-e. Az ellenőrzést bankfiókjainkban, illetve a NetBank felületen (Személyes/Mobilszámok megadása menüpont) tudja megtenni. 

A Megerősítő Kódszót díjmentes PUSH üzenet formájában is meg tudjuk küldeni az Ön kérésére. Feltétlenül javasoljuk, hogy a NetBankban állítsa be a PUSH üzenet fogadásának lehetőségét is (Személyes/Kódszó üzenet menüpont). 

  • 2019. szeptember 14-től: Ha még nem adott meg aktuális mobilszámot a biztonsági kódok kiküldéséhez, illetve nem állította be a PUSH üzenet küldésének lehetőségét is, akkor feltétlenül mielőbb tegye azt meg (ld. előző pont). 

A MobilBankon adott banki megbízásokhoz – SMS-ben vagy PUSH üzenetben kapott – ún. Aláíró Kódszó megadása kötelező, vagy amennyiben a készülék típusa támogatja, és a készülékén elérhető az ujjlenyomat-alapú azonosítás, akkor a megbízás aláírására választható az ujjlenyomat-alapú aláírás forma is. Aláíró Kódszó megadása kötelező a következő műveletekhez: átutalás és átvezetés, bankkártya limitmódosítás.

10. A MobilBankban a widget nem elérhető.  

Mikortól: 2019. szeptember 14-e 00:00 órától.

D) TELEFONOS ÜGYFÉLSZOLGÁLAT (CALL CENTER) HASZNÁLATA

10. A Telefonos Ügyfélszolgálatnál új azonosítás kerül bevezetésre. Az azonosításhoz a hat számjegyű Ügyfélazonosító, majd az SMS üzenetben megkapott Telefonos Kód megadása szükséges.

Mikortól: 2019. szeptember 14-e 00:00 órától.

Az Ön teendője:

  • 2019. szeptember 14-ig: Minél előbb, de lehetőleg 2019. szeptember 14-ig ellenőrizze, hogy az általunk nyilvántartott, biztonsági kódok kiküldésére használható mobiltelefonszáma megfelelő/rendelkezésre áll-e. Az ellenőrzést bankfiókjainkban, illetve a NetBank felületen (Személyes/Mobilszámok megadása menüpont) tudja megtenni. 

Szintén minél előbb, de lehetőleg 2019. szeptember 14-ig ellenőrizze a saját hatjegyű Ügyfélazonosítóját a NetBankban (felső zöld sávban feltüntetve, illetve ugyanitt a Segítség/Kapcsolat feliratra kattintva). Ha Ön nem rendelkezik NetBank hozzáféréssel, akkor bankfiókjainkban tájékoztatni tudják Önt az Ügyfélazonosítójáról. Magánszemély (lakossági) ügyfelek esetén az Ügyfélazonosító a havi lakossági számla kivonatán is feltüntetésre kerül. A Telefonos Kódot a biztonsági kódok kiküldésére használandó mobilszámra fogjuk kiküldeni.  

  • 2019. szeptember 14-től: A Telefonos Ügyfélszolgálaton történő bejelentkezésnél meg kell adnia hat számjegyű Ügyfélazonosítóját, majd az SMS üzenetben megkapott Telefonos Kódot.

Felhívjuk szíves figyelmét, hogy Ügyfélazonosító és Telefonos Kód hiányában Telefonos Ügyfélszolgálatunkon csak általános információ kérésére és bankkártya tiltásra lesz lehetősége. 

E) HARMADIK FELES PÉNZÜGYI SZOLGÁLTATÓK

11. A Bank köteles a bankoktól akár teljesen független (harmadik feles) pénzügyi szolgáltatókkal biztonságos adatátviteli interfész kapcsolatot (open API) biztosítani különböző pénzügyi szolgáltatások végzése céljából. 

Ha az Ügyfél a harmadik feles pénzügyi szolgáltatónál ehhez hozzájárulását adja, akkor a Bank a fentiek szerinti interfészen keresztül a jogszabályban előírt adatokat és információkat átadja a harmadik feles pénzügyi szolgáltatónak a különböző pénzügyi szolgáltatások (pl. számlainformációs, fizetés-kezdeményezési, kártya kibocsátást végző pénzforgalmi szolgáltatás) biztosítása érdekében. 

Mikortól: 2019. szeptember 14-e 00:00 órától.

Az Ön teendője: 

Amennyiben Ön szeretne harmadik feles pénzügyi szolgáltatótól fentiek szerinti szolgáltatást igénybe venni, akkor erre vonatkozóan a harmadik feles szolgáltatónál kell hozzájárulást adnia. 

F) MIT KELL TUDNI A BIZTONSÁGI KÓDOKRÓL

  • A biztonsági kód (Megerősítő Kódszó, Aláíró Kódszó, 3D SecureCode, Telefonos Kód, Aktiváló Kód) minden alkalommal egyedi.
  • A biztonsági kódokat SMS üzenetben küldi ki a Bank magyarországi és EGT tagállambeli mobilszolgáltatók által működtetett, nem emeltdíjas mobiltelefonszámokra. Ha azt Ön előzetesen beállította, akkor a Megerősítő Kódszót és az Aláíró Kódszót PUSH üzenetben is meg tudjuk küldeni az Ön kérésére. 
  • A biztonsági kódok az Ön által korábban megadott mobilszámra („Biztonsági kódokhoz mobil” elnevezésű mobilszámra) kerülnek kiküldésre. A Megerősítő Kódszó, Aláíró Kódszó, a Telefonos Kód és a bevezetést követően a 3D SecureCode azonos mobilszámra kerül kiküldésre. 
  • A biztonsági kódok kiküldésére használt mobilszámot a NetBankban (Személyes/Mobilszámok megadása menüpont) vagy bankfiókban tudja megadni, ellenőrizni és módosítani. NetBank belépésnél egészen addig automatikusan az erre szolgáló oldal jön fel, az oldal nem hagyható el és a NetBank többi szolgáltatása sem használható, amíg nem kerül mentésre az „Értesítési mobil” és a „Biztonsági kódokhoz mobil” elérhetőség. A 2019. szeptember 14-ig újonnan megadott/módosított mobilszámokat 2019. szeptember 14-től használja a Bank üzenetküldésre, addig a korábban megadott mobilszámokra mennek az SMS/PUSH üzenetek.
  • A biztonsági kódok kiküldésének aktuális díját a Hirdetmények tartalmazzák (https://www.magnetbank.hu/dokumentumok/hirdetmenyek). A biztonsági kódok kiküldése 2019. december 31-ig mind SMS, mind PUSH üzenet formájában díjmentes, ugyanakkor mindenképpen javasoljuk, hogy állítsa be a PUSH üzenet fogadását is a NetBankban (Személyes/Kódszó üzenet menüpont).

G) A VÁLTOZÁSOK HÁTTERÉBEN ÁLLÓ JOGSZABÁLYOK

PSD2 irányelv

A belső piaci pénzforgalmi szolgáltatásokról szóló 2015/2366/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv (PSD2) rendelkezései Magyarországon a pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásáról szóló 2009. évi LXXXV. törvény, valamint a pénzforgalom lebonyolításáról szóló 18/2009 (VIII. 6.) MNB rendelet és egyéb kapcsolódó jogszabályok módosítása révén kerültek bevezetésre a magyar jogrendbe 2018. január 13-án. 

A PSD2 célja a pénzforgalmi szolgáltatások területén

  •  az Európai Gazdasági Térség (EGT) összes országára fizetési szolgáltatások egységes szabályozása,
  •  magas színvonalú fogyasztóvédelem biztosítása,
  •  innováció elősegítése, a piaci verseny növelése,
  •  átláthatóság és biztonság biztosítása,
  •  új típusú pénzforgalmi szolgáltatások, illetve az azokat nyújtó pénzforgalmi szolgáltatók szabályozása.

Erős ügyfél-hitelesítés

A PSD2 irányelv felhatalmazása alapján, annak kiegészítéseként 2017. november 27-én került kihirdetésre az erős ügyfél-hitelesítésre, valamint a közös és biztonságos nyílt kommunikációs standardokra vonatkozó európai uniós szabályozás (a Bizottság (EU) 2018/389 felhatalmazáson alapuló rendelete), amelynek előírásait 2019. szeptember 14-től kell alkalmazni. 

2019. szeptember 14-étől a bankok kötelesek úgynevezett erős ügyfél-hitelesítést alkalmazni, ha fizető fél Ügyfél

  • online fér hozzá bankszámlájához,
  • ha NetBankon vagy MobilBankon keresztül kezdeményez fizetési műveletet (elektronikus távoli fizetés),
  • a fizetési megbízást, vagy a számlainformációkhoz való hozzáférést úgynevezett harmadik feles pénzügyi szolgáltatókon keresztül kívánja teljesíteni.

Az erős ügyfél-hitelesítés lényege, hogy az adott tranzakció vagy megbízás csak két egymástól biztonságilag független azonosító megadásával végezhető el (pl. jelszó + SMS-ben kapott egyszeri kód, vagy jelszó + ujjlenyomat). Így hiába jut hozzá valaki például az Ön jelszavához, a tranzakciót nem tudja elvégezni.

A Bank szolgáltatásnyújtását érintő módosítások (ld. Pénzforgalmi Üzletszabályzat és az Általános Hirdetmény, továbbá Bankkártya ÁSZF és az Elektronikus banki ÁSZF) elérhetők bankfiókjainkban és a honlapunkon (www.magnetbank.hu). További tájékoztatásért, kérjük, hívja Telefonos ügyfélszolgálatunkat a 061/428-8888-as számon, vagy keresse fel bankfiókjaink egyikét. 

Budapest, 2019. augusztus 28. (aktualizálva: 2019. szeptember 12.)

Tisztelettel: MagNet Bank Zrt.