A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a lakosság szolgáltatásonként a legtöbbet készpénzfelvételért (27%) fizet, ezen felül
a kifizetett díjak jelentős része a számlavezetéshez (26%) az átutaláshoz (18%), a bankkártyához (13%) és az SMS- értesítéshez
(15%) kapcsolódik. Időről időre érdemes azonban megfontolni, hogy a meglévő bankszámlacsomagunk még mindig a legjobb-e az
egyéni igényeinkhez képest, hiszen annak kiválasztása nem egy egyszeri feladat. (Pl. valóban szükségünk van-e tranzakciónkénti
SMS-értesítésre?)A bankoknak kötelessége minden év január 31-ig tájékoztatnia az ügyfeleiket az éves számlaköltségükről.
A kimutatásban részletesen áttekinthetjük, hogy mennyit költöttünk banki szolgáltatásokra az elmúlt évben. Ilyen szolgáltatás
lehet a számlavezetési díj, SMS-értesítések díja, internetbank, mobilalkalmazás és telefo-nos banki szolgáltatások díja.
- Számlaválasztás tudatosan
- Tudnivalók a bankszámlákról (mnb.hu)
- Egyszerűsített bankváltás (mnb.hu)
- Vizsgáljuk felül számlahasználati szokásainkat! (mnb.hu)
- Bankszámlaválasztó program (mnb.hu)
- Digitális biztonság: teendők adathalász csalás esetén (mnb.hu)
Merjünk váltani!
Amennyiben azt látjuk, hogy a díjak emelkedtek , vagy nem vagyunk megelégedve a meglévő szolgáltatá-sokkal, érdemes lehet
elgondolkozni elsődlegesen a bankszámlacsomag váltáson. Fontos azonban az is, hogy lássuk: mitől függ a minket érintő
díjemelkedés. A fizetési vagy készpénzfelvételi szokásainktól? A számlacsomag típusától? Fontos, hogy a bankolási szokásainknak
leginkább megfelelő számlacsomagot vá-lasszuk! Amennyiben jelenlegi bankunk aktuális kínálatában nem találunk jobb alternatívát,
éljünk az egysze-rűsített bankváltás lehetőségével!
A különböző bankok ajánlatai, a kapcsolódó szolgáltatásaik, valamint azok díjai eltérőek lehetnek. Vannak olyan számlatulajdonosok,
akik ugyanazokért a tranzakciókért akár ötször annyi díjat fizetnek, mint egy hasonló ügyfél. A számlavezetés díja is akár
az évi 0 forinttól egészen több mint 20 ezer forintig terjedhet.
Fontos, hogy
- tudatosan mérjük fel saját igényünket;
- gondoljuk át mikor és mire használjuk bankszámlánkat;
- használunk-e az adott bankszámlához bankkártyát, és ha igen, hogyan (például online vásárlásnál, vagy üzletekben);
- valóban szükségünk van-e minden elérhető kapcsolódó szolgáltatásra;
- tekintsük át ezen szolgáltatások díját!