Akkor használjuk ezt a kifejezést, amikor egy cég vagy szervezet minimális erőfeszítés mellett, valódi, kézzelfogható eredményekre való törekvés nélkül használ szivárványszíneket és/vagy -képeket a reklámjai, termékei és szolgáltatásai felületein annak érdekében, hogy az ezekre az üzenetekre nyitott fogyasztói, vásárlói, ügyfelei szemében néhány, későbbiekben profitra cserélhető pirospontot szerezzen.
Júniusban, a Nemzetközi Pride Hónap napjai alatt különösen gyakran találkozhatunk ezzel a jelenséggel - ilyenkor a szokásosnál is több cég és szervezet igyekszik valamilyen módon kivenni a részét a tematikus hónapban megvalósuló rendezvényekhez, párbeszédekhez, sajtómegjelenésekhez és eseményekhez kapcsolódó médiazajból.
Ahogy a szivárvány is minden kultúrában felismerhető, az égbolton messziről látható, úgy célja a szivárványos zászlónak is a láthatóság, az elfogadás segítése: hogy tagadás és rejtőzködés helyett támogassa viselőjét abban, hogy az lehessen, aki - hogy senki ne kényszeríthesse önmaga megtagadására, személyisége fontos részeinek elrejtésére, legyen az LMBTQI, a szivárványhoz hasonlóan színes és sokszínű közösségének, vagy támogatóinak értékes tagja.
A szivárvány színeivel díszített zászló az LMBTQI közösség tagjainak történelmi korokra visszanyúló ellenállásának állít emléket - 1978-ban tervezték az első verzióját, ami 1994-ben (megalkotója, Gilbert Baker ekkor, a Stonewall-lázadások 25. évfordulójára készített belőle egy 1 mérföld hosszúságú változatot) vált a fentiek, ennek részeként pedig a minden embert megillető, alapvető és egyenlő jogok melletti kiállás hivatalos szimbólumává.
Azok a márkák, termékek, szervezetek, amik nem csak kommunikációs hasznot remélnek egy-egy szivárványos bejegyzéstől, jellemzően az év többi hónapjában is aktívan tesznek azért, hogy a nyitottság - vagyis annak a rögzítése, hogy mások megítélése során a másik ember neme, életkora, szexuális orientációja, nemzeti, etnikai hovatartozása vagy származása, politikai, vallási vagy más meggyőződése, fizikai és egyéb adottsága nem bírhatnak jelentőséggel - közös, alapvető értékünk legyen.
Épp ezért, ha szeretnénk megtalálni az évnek ebben a szakában jellemző médiazajban a valóban, tetteikben és vállalásaikban is ezt képviselő hirdetőket, néha nehéz dolgunk lehet: bár cégként akkor is fontos lehet egy szivárványosra cserélt profilfotóval való kiállás a megkülönböztetés minden formája ellen, ha más, aktív tett nem kapcsolódik ehhez a vállaláshoz, ezt érdemes mindig az adott szervezet egyéb megnyilvánulásai, és reális lehetőségei tükrében mérni.
Számos márka és vállalat például saját, tematikus termékekkel is a piacra lép ilyenkor - de vajon mit tesz aztán az ebből befolyó összeggel? Arról van szó csupán, hogy szivárványosra cseréli valamelyik zászlóshajó-termékét, és a limitált kiadásra apellálva ettől a bevételei növekedését várja, vagy az adott terméket támogatói árucikké alakítja, és az abból befolyt összeget egy leszbikus, meleg, biszexuális, transznemű, queer és interszexuális embereket segítő szervezetnek adományozza?
A Nemzetközi Pride Hónap egyik legfontosabb célja 2022-ben is az LMBTQI emberek társadalmunkban elfoglalt helyének, ebből fakadó helyzetének megértése, és az ebből fakadó felismeréseken alapuló szükségleteinek megismerése; az, hogy ezek következtében a hátrányos megkülönböztetésük elleni fellépés, jogaik védelme és érvényesítése közös célunk és feladatunk legyen. Hogy társadalmunk minden tagjának jó legyen a közösségünkben élni: abban a közösségben, amelyik olyan lesz, amilyenné alakítjuk.
Hazánkban is számos szervezet dolgozik ezen, jellemzően legnagyobb arányban önkéntes alapon, illetve pro bono partnerek segítségével - ezen egyesületek, alapítványok, civil szervezetek és társadalmi vállalkozások számára éppen emiatt különösen fontos a magánszemélyek, illetve a döntési helyzetben lévő céges szereplők támogatása, legyen az anyagi, materiális, szakmai vagy elvi.
Ha a MagNet Banknál is vezetsz számlát, ezt a segítséget 2, hazánkban egyedülálló, automatikus módon is biztosíthatod. Nálunk minden lakossági bankkártya egyben segítő bankkártya is: a MagNet bankszámlákhoz járó különleges ügyféljogok egyikeként ez a feature abban segít, hogy minden bankkártyás vásárlásoddal egy általad választott jó ügyet, célt vagy szervezetet támogathass a bank pénzéből. A másik ilyen, szintén az ügyfeleinknek biztosított különleges döntési jogot a nálunk számlát vezetők a Közösségi Adományozási Programunk keretei között gyakorolhatják: a MagNet ügyfeleként a bank éves nyeresége 10%-nak Rád eső részéből egy évente egyszer általad megjelölt civil szervezetet támogathatsz.
Mindezekkel azt segíted, hogy azon túl, hogy ebben a hónapban valamilyen szivárványos formában biztosítod az LMBTQI közösség tagjait a szimpátiádról és a szolidaritásodról, az év többi, jóval szürkébb hónapjában is legyen lehetősége a közösségünknek az Őket érő jogsértések, megkülönböztetések elleni kiállásra, és egy egyenlőbb, nyitottabb, elfogadóbb társadalom kialakítására.